We hebben het de voorbije anderhalve week bijzonder druk gehad. Overdag met allerhande klusjes en taken om ons landleven achter te laten en opnieuw te gaan varen.
- Gekregen Weber gasbarbecue (van Simon) kuisen en schilderen – check
- Kampeergerief triëren - check
- Gasfles aanschaffen en vullen voor de barbecue – check
- Barbecue met en afscheid van onze vrienden van de Nika – check
- Barbecue met en afscheid van nieuwe vrienden in Cammeray – check
- Barbecue met en afscheid van Jeremy (de piloot die onze kinderen meenam) – check
- Aperitief met en afscheid van Greg & Leisha van Fine Gold - check
- Etentje met Go Beyond - check
- Barbecue met Sea Level – check
- Traditionele vrijdagavondbarbecue op de marina (2x) – check
- Motoronderhoud van de boot – check
- Professionele riggingcheck van de boot – check
- Voedselvoorraad aan boord checken en aanvullen – check
- 200 liter diesel bijtanken voor de boot met jerrycans (20 cent/liter goedkoper) – check
- Boot kuisen buiten – check
- Boot kuisen binnen – check
- Auto kuisen buiten – check
- Auto kuisen binnen – check
- Auto onderhoud – check
- Auto verkopen – check
- Australische bankrekening openen om geld voor auto te ontvangen – check
- 20 liter non alcoholisch Gingerbier maken – check
- 20 liter witbier maken – check
- 20 liter pils maken – check
- Kinderen lesgeven – check
- Kinderen spelen met de grote internationale troep bootkinderen van Totem, Cat Mousses, Tangaroa en Hinayana in het park
- De was – check
- Overzichtskaart kopen voor de Indische oceaan – check
- Cruising guides kopen voor Indische oceaan – check
- enz…
- enz…
- enz…
En dan hebben we nog niet vermeld waar we het meest mee bezig geweest zijn. Bepalen wat onze terugweg zal worden.
Ondertussen is 1 ding zeker geworden. We gaan niet door de Golf van Aden zeilen. Het is onverantwoord op dit moment. Zeilboten zijn een te gemakkelijk doelwit voor de piraten. En als je gepakt wordt is de kans klein dat je er goed vanaf komt. We zijn erg geschrokken van het overlijden van de 4 Amerikaanse zeilers en de gijzeling van de Deense familie. De Deense familie van de ING hebben we in de Pacific meermaals ontmoet. In Moorea heeft de oudste zoon van de familie nog voor onze dinghy gewaakt terwijl we gingen winkelen… Heel vreemd dat ze nu gekaapt zijn. We hopen dat het allemaal goed komt met hen.
Andere opties om toch door de Golf van Aden te gaan (A Small Nest in Sri Lanka op een cargo zetten tot in Turkije) of een gewapende privémilitie inhuren om een klein konvooi zeiljachten te begeleiden tot in de Rode Zee, zijn beide afgevallen wegens te duur.
Blijven er twee mogelijkheden over:
- Via Zuid Afrika naar huis. De route die we dan volgen is Darwin (Australië) - Bali (Indonesië) – Christmas Island – Cocos Keeling – Chagos Archipelago – Mauritius – La Reunion – Zuid Afrika – Saint Helena – Ascenscion – Brazilië – Caraïben – Azoren – thuis. Veel zeilen en dan missen we een grote tour door Azië, waar we zo naar uitkeken. Maar we zullen de wereld (bijna anderhalve keer) rondgevaren hebben.
- Een tour door Azië, terugkeren naar Australië, de boot verkopen en terug naar huis vliegen. Dan hebben we de wereld niet rondgezeild maar wel Azië gezien…
‘t Zal 't een of ‘t ander worden. We hebben nog een beetje tijd om definitief te beslissen.
Nu maken we ons klaar om onze geliefde Cammeray Marina te verlaten en onze vrienden en de vele vriendjes van de kinderen van de Tangaroa, Fine Gold en Totem er achter te laten. Tangaroa heeft hun boot verkocht in Australië en zij vliegen terug naar Nederland, Totem heeft hier werk gevonden en die blijven hier nog wat om de portemonnee te spekken, de Australiërs van Fine Gold zijn thuis.
We varen terug naar het noorden. Mijn vader komt op 20 maart aan in Brisbane, als enige passagier op een cargoschip. We willen er graag met onze boot zijn als hij er toekomt.