woensdag 28 oktober 2009

27-10-2009 – Dag 95 – Lanzarote

Artiesten. Ze worden veel te weinig gekoesterd in onze wereld.

We hadden geen verwachtingen toen we aankwamen in Lanzarote.  Eerder iets van: een Canarisch eiland zoals de andere.  Vulkanisch, schoon weer en vooral veel obese, verbrande, Duitse en Engelse toeristen.

Maar Lanzarote heeft iets wat de andere Canarische eilanden niet hebben: César Manrique.

César Manrique werd in 1919 in Arrecife geboren, groeide hier op en ging vechten tijdens de Spaanse burgeroorlog aan de kant van Franco.  Hij is daarvan thuis gekomen in zijn uniform, heeft zijn familie gegroet, is naar het dak geklommen, zijn uniform uitgedaan, besprenkeld met benzine en in de fik gestoken.

Een dramatisch keerpunt want erna is hij architectuur en kunst gaan studeren.  Na vele studies en omzwervingen in Madrid, New York (was bevriend met Andy Warhol), kwam hij terug naar huis en heeft hij Lanzarote een totaal ander gezicht gegeven.

" When I returned from New York, I came with the intention of turning my native island into one of the more beautiful places in the planet, due to the endless possibilities that Lanzarote had to offer. ".

Al eens dat gevoel gehad als je, na een verblijf in het buitenland, terug in België aankwam?

Vandaag is het onmogelijk om Lanzarote los te koppelen van César Manrique.  Hij heeft hier geweldig knappe gebouwen gezet (zijn huis is een van de mooiste die we ooit gezien hebben, abstract en jaren 60, maar dansend met de natuur en de lavastenen, werkelijk uniek!), hij heeft hier kunstwerken gemaakt, monumenten, landschappen en tuinen gecreëerd en beschermd, … 

IMGP2622IMGP2623 IMGP2624 IMGP2637

En dat allemaal op een vulkanisch eiland, met vooral zwarte lavastenen, zo ver je kan kijken.

Wat hem ook een meester maakt is dat hij ervoor gezorgd heeft dat de gebouwen in Lanzarote allemaal laagbouw moesten zijn, wit geschilderd met groene, blauwe of bruine deuren en luiken.  Machtig mooi, bijna iedereen doet het op het eiland en hij kreeg de overheid bovendien overtuigd van zijn artistieke en kunstzinnige ideeën.  Een bruin luik wijst naar een vulkaan, een blauw luik wijst naar de oceaan, en groen mag altijd…  Iedereen doet het zo.  Prachtig toch?

Groots, en zeker in het huidig economisch klimaat zie je het niet snel gebeuren dat decisionmakers zo’n stichtende, creatieve beslissingen zouden durven nemen.  Er zouden meer kunstenaars en artistieke mensen het beleid moeten mee kunnen bepalen.  En da’s niet naïef.  Integendeel.

De realiteit is dat dergelijke beslissingen Lanzarote rijk gemaakt hebben.  Niet alleen financieel, maar vooral cultureel.
Dat een creatieveling  en artiest zo belangrijk en stichtend kan zijn voor een (ei)land, en er ook in slaagt bijna iedereen mee te krijgen, is werkelijk uniek.

Zijn dood is ook tragisch.  Hij is gestorven op 50 meter van zíjn huis dat net was omgedoopt tot museum en basis van zíjn Fundacion César Manrique.  Hij kwam aangereden in z’n zwarte old-timer Jaguar aan zíjn kruispunt, het zicht was slecht, en er is een Land Rover in volle vaart in zijn linkerflank gevlogen. Drie uur later was het eiland in diepe rouw en zijn culturele stichter en bezieler kwijt.

De gesprekken die we hier met onze fijne, artistieke vrienden gevoerd hebben, kwamen er ook in essentie op neer (en vanaf nu hou ik me ook even in). Ambacht en stiel worden bedolven onder goedkope prefab en hersenloze herhaling.  Authenticiteit en puurheid worden vervangen door opgeklopte lucht en fake emoties.  Er is geen tijd meer voor diepte, er is geen geld meer voor kunst.  We zijn de hamburgergeneratie geworden die voor een snelle en goedkope hap gaan.  Op restaurant, op café, in de cinema, op TV, …

Wat zijn we blij dat onze kinderen er voorlopig niet hoeven in op te groeien, en we drie jaar tijd hebben om ze helemaal mee te nemen in ónze essentie.  Wat zijn we ook blij dat de maatschappij in pendelbewegingen gaat en dat de hamburgergeneratie wel zal gevolgd worden door een nieuwe zoektocht naar essentie en  authenticiteit.  We komen wel terug als dat er is.

Ik mag het toch hopen.

 

IMGP2753

PS: Het graf van César Marique staat niet in de toeristische gidsen. Hij ligt op het kerkhof van Haria.  Het voelde goed om hem te gaan bezoeken en te zien dat er nu een palmboom uit zijn stoere borst groeit. We hebben hem stilletjes bedankt voor al het moois dat we hier al gezien hebben.

8 opmerkingen:

  1. Willem,dat heb jij nu eens prachtig verwoord se!Onze harten slaan sneller als we je horen vertellen over puurheid en authenticiteit.Wij hebben in onze job, helaas dagelijks te maken met deze verloedering,maar houden desalniettemin het been stijf!Zijn trouwens momenteel ons huis(zo authentiek mogelijk!) aan het verbouwen en je kan je niet voorstellen hoe moeilijk het is om mensen te vinden die op 'oude wijze'(en betaalbaar,want dat is het probleem)werken kunnen of willen uitvoeren.Enfin,we blijven genieten van jullie blog.De kleur van de lucht alleen al...Kus H&co

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, we werden weer eens op de adem gepakt.
    Inderdaad, wat de eeuwen trotseert,is wat zuiver is, puur is, verweven is met esthetiek, gebracht door mensen die fundamenteel respect hebben voor het goede en het mooie. Dat is wat transendeert.

    Ik ben blij dat jullie kinderen dat kunnen beleven en hoop dat ze dat door hun leven mogen meedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap verwoord, Willem. En ook terecht. Maar vooral gedurfd uit de mond van de 'bedenker' van de Pfaffs ;-) Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Willem,
    Boeiend verhaal over César Manrique! Het moet je duidelijk diep geraakt hebben, maar je eindoordeel is me wat te zwart/wit. Voor diepte is er altijd tijd en voor ware kunst is er misschien minder geld, maar mijns inziens geen gebrek aan aandacht. Het hangt er maar van af waaraan je je tijd en je aandacht wil besteden.
    Daarenboven kan ik ook van hier uit op zoek gaan naar essentie en authenticiteit. Ieder zoekt daartoe zijn eigen weg, en zo lijkt het me juist en goed.
    Groetjes van Hilde en Dries

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het feit is dat alles sneller en goedkoper moet,in alle sectoren.Weinigen hebben nog oog voor detail en vakmanswerk.Als de vraag hiernaar daalt,wordt het aanbod per definitie kleiner en bijgevolg duurder.Bij ons id modesector is dat dagelijkse kost en schrijnend om te zien.
    En dat César Menrique mee het beleid heeft bepaalt inzake architectuur,kan ik alleen maar toejuichen,gezien de kakafonie van gebouwen en misbaksels in Belgie.Leuke discussie op gang gebracht, Willem. H&co

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik begrijp je volkomen, maar ik stel me dan wel nog de vraag: Zou je op dat mooie eilandje kunnen wonen? Dag in dag uit, bedoel ik. Ik stel mezelf ook die vraag en heb er geen overtguigend antwoord op, omdat we leven in een wereld van dualiteiten, en uit ondervinding weet ik dat het ene zich opdringt wanneer het andere te eenduidig aanwezig is. Zit ik in het rumoer en drukte, dan begin ik te verlangen naar de stilte. Zit ik in de rust en de stilte, dan duikt daar plots weer het verlangen op naar drukte en rumoer. Dat zou ik met dat mooie eilandje ook hebben vrees ik. Tenzij ik me bewust van die verlangens kan distantiëren, vermoed ik, en ik de volkomen rust tenslotte vind in mezelf. Oei, oei, dat is hier plots wel heel serieuze praat hé. Geniet maar volop van alles wat jullie daar meemaken. Het leven is er om te omarmen, zowel het ene als het andere.
    Groetjes van Hilde en Dries

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die Hilde en Dries moeten wij eens ontmoeten denk ik.
    Gr,
    H&co(=Hans en Hilde)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het Lanzarote van César Manrique heeft ook ons hart gestolen.

    BeantwoordenVerwijderen