zondag 6 november 2011

De oversteek naar Zuid Afrika - dag 2

We krijgen net te horen dat er eergisteren een jacht gezonken is met 6
bemanning aan boord. Ze werden gered uit het reddingsvlot door een tanker.
Het jacht heet Wizzard, schipper Jerry, we kennen ze niet.
We zagen vannacht iets voorbij drijven, waarvan we niet weten wat het was,
het leek wel een opgeblazen binnenband van een traktor. Het was zwart
en moeilijk te zien in het donker. Veel later zat ik me af te vragen of het
een klein reddingsvlot zou kunnen geweest zijn. We zijn er op 5 meter van
gepasseerd toen we net druk in de weer waren met een zeilwissel. Het
deklicht was aan en als er al iemand in gezeten zou hebben, zou die ons
zeker gezien en gehoord hebben. En deze ochtend dreef er een fender
voorbij. Een ander jacht, Empire, dat in het groepje zeilt dat drie dagen
voor ons vertrokken is, heeft vannacht slapende walvissen gezien. Dat is
nog zoiets waar je liever niet tegen vaart.

Erg veel scheepvaart komen we tegen op onze route, vannacht 8 boten, vandaag
overdag minstens even veel. Het houdt je druk tijdens de wacht.

Alles ok, al bij al heerlijk zeilweer op dit moment. In de namiddag is de wind
wel weggevallen. We moeten de komende twee dagen door een front heen met
variabele condities en dan zullen we weer wind vinden.

En dan krijgen we nog een mailtje van Empire: ik copy past het hier even.
"To all yachts on their way to South Africa!

I would like to inform that at 1400 06112011 (UTC+3) we received a call on
VHF ch 16 from a vessel in position 25`44"S 045`58"E (close to the
coast, south of Madagascar) saying they were under pirate attack. A
few minutes later there was a Mayday call from the same vessel, asking for
help from Navy or others. Later the conversations on VHF ch 16 ended in
that the whole thing was a drill and that it was a mistake? that the drill
was being transmitted at ch 16. The situation is reported to the Pirate
Attack center i Kulala Lumpur as a real attack - waiting for the
"attacked" ship to contact the Pirate Attack center to cancel the
message...

We do not know what the real story is, but decided it would be correct to
let you all know... "

We zijn er niet door gealarmeerd. Het is zo dicht bij de kust gebeurd (20
mijl) dat er geen sprake kan zijn van internationale (Somalische) piraterij.
Wellicht is het een misselijke grap van iemand, een foute dril of een lokaal
incident. Niets om ons zorgen over te maken.

We maken ons hier klaar voor het avondmaal en de nacht. Tot morgen.

2 opmerkingen:

  1. Het stelt mij gerust dat het weer rustig is en de golven zich gedragen.
    Ik ben blij omdat jullie het gezelschap hebben van jullie vrienden.
    Ik heb vertrouwen in het flinke vlammetje van mijn kaarsje.
    Ik weet dat jullie goeie zeilers zijn die alert en waakzaam zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voorzichtjes tussen de variabele condities... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen