woensdag 16 februari 2011

De verjaardag van Sepke – 13 februari 2011

Ze werd op een vrijdag de 13de geboren. Om 13u13. Na een arbeid van 13 uur. We wisten toen nog niet wat ons dat zou brengen: ongeluk of voorgoed verlost zijn van alle bijgeloof. Vandaag is ze 13 jaar geworden. En er zit meer levensvreugde en geluk in haar dan we ooit hadden kunnen wensen.

Uit het dagboek van Sepke:

Ik werd wakker en besefte dat het mijn geluksdag was. Ik ben 13 jaar. Een hele tiener, bijna een puber. Iedereen lag nog in de tent te slapen, maar al gauw werden ze wakker en feliciteerden ze me. Daarna ging mama naar het toilet, Ward en Flor gingen buiten spelen. Ik ging binnen in de tent alles opruimen en toen ik klaar was, ging ik buiten een luchtje scheppen. Daar stonden mama, papa, Ward en Flor voor mij te zingen. Mijn stoel was versierd met vlaggetjes en op tafel lagen tekeningen en op een bord stond nummer 13 in snoep geschreven. Er waren 2 tekeningen van Flor, 2 tekeningen van Ward, een prachtige tekening van mama en een bon van papa. De bon hield ik als laatste. Daar stond op: “of je kan naar de boot of je kan deze namiddag gaan PAARDRIJDEN!”. Papa wilt heel graag terug naar de boot, maar hij moet nog even wachten want ik koos natuurlijk voor het paardrijden.  En het was nog niet alles. Er kwamen nog cadeautjes. Er waren boeken van ‘Gossip Girl’. Een hele reeks. Mama en ik zijn er verzot van!  Mama heeft mij ook een soort vijl gegeven waar je nagels van gaan blinken.

We maken ons klaar om te gaan paardrijden en voordien stoppen we nog even in de Mac Donalds! Dan gaan we naar de manège en ik ben zo zenuwachtig plus super blij! We zijn er en er staan al 3 paarden klaar. Papa, ik en de begeleidster gaan alleen rijden!

Eerst krijgen we van die typisch Australische korte paardenschoentjes. Zeer grappig. Mijn paard was Woody en die van papa was Harmony. We zetten onze stijgbeugels goed en 1, 2, 3 op het paard zit ik. Zo fier als een pauw. Ik voel mij een echte tiener. Het voelt goed om weer op een paard te zitten!

En weg zijn we. Door de bossen: stap, draf en galop. Het was heerlijk. Het was zalig!  We zagen kangoeroes en een Echidna. Na het paardrijden afzadelen en dag zeggen tegen Woody en Harmony.

Nu gaan we een vieruurtje eten. Het is een Pavlova. Typisch Australisch. Dat is een soort grote merengue met vla en er op aardbeien en kiwi en niet te vergeten 13 kaarsjes! Na het heerlijke vieruurtje hebben papa en Flor tegen mij en Ward gevoetbald. Raad eens wie gewonnen was? Papa en Flor hadden 9 en wij hadden met 10 punten gewonnen en mama zat ‘Gossip Girl’ te lezen.

Papa en mama maken het eten en ik zat helemaal in mijn boek ondergedompeld. Het eten was een rijstpotje. Wat mama altijd doet is: ze maakt het lievelingseten van de jarige en mijn lievelingseten is rijstpotje en daarna dessert. Ik denk dat iedereen het al weet wat mijn lievelingsdessert is want ik ben verzot op snoep!

Het dessert was een groot kampvuur met marshmallows en koekjesdeeg dat je rond een stok moest draaien en dan braden. Terwijl we dat aan het doen waren hebben Anton en Michèle en Finn mij gebeld voor mijn verjaardag. Ik heb ook een berichtje van Oma en Opa gekregen en heb ook een telefoontje van Mads en Elin gekregen, zij zijn van Go Beyond, en nog veel mailtjes van vrienden en familie en van Loetje en Bea en van Ilse en Jeroen, enzovoort enzovoort…  Ik vond het super dat zoveel mensen aan mijn dag dachten. Dank u wel en na een heerlijke en vermoeiende dag lekker gaan slapen in mijn campingbedje.

Veel groetjes,

Sepke

9 opmerkingen:

  1. Nog een dikke proficiat met het bereiken van deze mijlpaal. Tussen tafellaken en servet noemen wij die leeftijd. Maak je borst maar nat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, Sepke draagt in zich een zon, een aanstekelijk enthousiasme, een warme zorg en toegewijdheid, ze straalt genegenheid uit en is daardoor het meest uitverkoren gezelschap dat je kan dromen!
    Blijf en word wie je bent Sepke!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helaba !!!

    dag super-sepke!
    ook van ons een super fantastische verjaardag gewenst !!!
    wout en hanne, barbara en bernard

    BeantwoordenVerwijderen
  4. merci voor je mailtje, Sepke, en heb je mama een dikke kus gegeven ?
    Je peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat Sepke! Vanaf vandaag ben je dus een échte tiener. En trek je maar niets aan van die 13. Mijn papa verjaarde ook op 13 februari en hij had een mooi, lang en gelukkig leven, wat ik jou hierbij van harte ook toewens!
    Hilde (en Dries)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Proficiat, Sepke !
    En proficiat, Willem & Haike: 13 jaar stralende ouders !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een fantastisch verhaal Sepke! we zijn blij dat je zo van je dag genoten hebt. Het leek me een magische verjaardag. Ik zal ook eens een boekje van Gossip Girl proberen te vinden hier...kwil weten wat al die heisa is!

    veel liefs!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grote meid, en je hebt al de kracht van een vlotte pen ontdekt. Zo ontroerend ...
    13 verjaardagskussen van je levenscoach (al heb ik veel meer van jou te leren ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. een late 'gelukkige verjaardag' sepke, groetjes uit oostende

    BeantwoordenVerwijderen