zaterdag 4 juni 2011

Het boek van Flor

DSC_2442DSC_2451Flor heeft zijn eerste boek geschreven. Een verhaal van 10 bladzijden en een half.  Met de hand, dat wilde hij er absoluut aan toevoegen.

Het is het verhaal over Ivo die een zeevaarder wilt worden.

Hij heeft het nadien gedicteerd om op de blog te zetten.

DE SCHAT

Er was eens een jongen die al altijd eens schat wou vinden.  Hij heette Ivo en hij wilde een piraat worden die de beste piraat is van de hele wereld. En hij gaat naar de zolder en hij kijkt naar alle dingen die van zijn opa zijn. Hij botst tegen een kader en er komt een schatkaart uit. Hij dacht: “Is mijn opa een piraat?”. Ja dus.

Maar de schatkaart was maar half, dus hij kijkt naar de schatkaart, die half was, en hij zocht naar de andere helft en hij dacht diep na en hij had een idee en hij maakte de kader helemaal kapot. Hij vindt een ooglapje en nog andere dingen en de andere helft van de schatkaart.

En de mama zegt: “Wat ben je aan het doen?”. “Oh, niks, mama”. OK. En hij vindt nog een schatkaart en een foto van een piraat. “Dat is mijn Opa, dus hij was een piraat!”

Hij had een idee. Hij nam een papier en hij tekent een boot. Zijn papa is houthakker, dus kan hij voor hem hout hakken. En papa had veel geld mee, maar ze zijn arm, dus is mijn papa hout gaan verkopen en zo kregen we geld. We wonen in een klein huis. Papa is akkoord. Hij gaat morgenvroeg om vijf uur hout hakken.

En ze maken de boot en de papa zegt: “Mag ik het aan mama vertellen?” en Ivo zegt: “Ja, maar op één voorwaarde: als je mee helpt de boot helemaal met mij te maken en als het klaar is te schilderen”.

“In welke kleur wil je de boot doen?”, vraagt papa. “Groen”. “OK”. En ze zijn klaar. “En nu mag ik het tegen mama zeggen?”. “Ja, OK, je kunt het tegen mama zeggen als het OK is als ze mee wilt helpen met de boot”. “Zal ik doen”.

En de mama vindt het OK en de mama komt ook mee helpen en de boot is klaar. Het was een zeilboot.

En Ivo gaat op reis. Het was 3 nachten en hij had geen motor. Dus hij moest zeilen. Hij gaat naar een motormaker en die maakt een motor op de boot en nu had hij een motor. En hij gaat weg maar er was ook een “Slegte Piraat”. Hij was al drie jaar onderweg en hij had ook echte matrozen. En Slegte Piraat gaat achter Ivo aan. En Ivo had het niet gezien…

Zijn mama had op een papier geschreven en ook getekend dat als je een piraat met een zwarte baard ziet, dat is een Slegte Piraat, OK? En Ivo vindt het papier en leest het en hij kijkt naar de boot en de papa had een zwaard in de boot gelegd en nog een schild voor tegen de Slegte Piraat. En Ivo had het gezien. Hij gaat naar buiten en kijkt naar achter zijn boot en hij ziet de Slegte Piraat met een zwarte baard en hij denkt in zijn eigen: “Ik moet snel wegwezen”. En de papa had ook een harnas in de boot gelegd.

En Ivo moet ook de afwas in zijn eentje doen en ook de zeilen alleen doen. Alles moet hij alleen doen. En het eerste afstapje is Brazilië en de schat is in India, dus een heel lange reis. Dat is 25 dagen. En de papa en de mama zijn arm. Eigenlijk zijn zij arm en Ivo kan goed zeilen.

En hij is dus in Brazilië aangekomen en ze zeggen: “Wie wilt met een race meedoen moet naar de portcaptain gaan”. “Dat is perfect want ik ga nu naar de portcaptain, dus kan ik mij inschrijven”. En ze zeggen: “Als je wint krijg je 1000€”. Maar Slegte Piraat heeft het ook gehoord en zegt: “Ik wil dat geld hebben”.

En Ivo gaat naar de portcaptain. “Mmmm, OK” en Ivo had zijn zwaard bij zich en was bij de portcaptain en die zegt: “Kom jij voor de race?”. En Ivo zegt: “Ja, om me in te schrijven en ook om in te klaren”, zegt Ivo.

Ivo gaat terug naar de boot en botst tegen Slegte Piraat en die ontvoert hem en neemt hem mee naar zijn boot. Slegte Piraat zegt: “we zijn bij mijn boot”. En Ivo zegt: “waw, deze boot is nog veel groter dan mijn boot. Mijn boot is 15 meter en jouw boot is 50 meter. Wablieft, zo groot. En gaat jouw boot ook veel sneller? 20 knopen, waw dat is snel.”

En Slegte Piraat probeert hem te vermoorden en hij fluit en al zijn maten komen en ze komen met zwaarden. Ivo pakt zijn zwaard en hij had nog nooit zwaard gevochten. Ivo vecht ze allemaal in mootjes. Mooi gedaan en Slegte Piraat  pakte een geweer, richtte en schoot. Juist mis. En Slegte Piraat nam zijn zwaard en ze vochten.

Ivo was gewonnen. Slegte Piraat schrok en Ivo sprong van boord en liep naar zijn boot en hij voer naar de start en hij was juist op tijd voor de start.

Ivo komt aan als de race begint binnen 5 minuten. En hij zag de piratenboot. Start. En je mag niet met de motor. Hij ging 10 knopen, 1 dag lang. En Ivo was gewonnen. Hij had het geld. 1000€. En Slegte Piraat was niet blij want hij was tweede en hij had maar 500€. Daar was hij ook blij mee, maar ook niet zo blij omdat hij liever 1000€ had en ook die jongen.

En Ivo ging verder en verder en verder en verder tot hij op zijn kaart keek en de schatkist op dat eiland in India zag. Hij pakte een schup en hij graafde heel lang. En hij vond de schat.

En Ivo zeilde heel blij terug naar huis. Einde.

7 opmerkingen:

  1. Amai, wat een kunstwerk! Wat ben ik trots op jou, Flor! Daar heb je waarschijnlijk heel veel werk aan gehad. En ik denk eigenlijk dat jouw opa in het geheim ook een piraat is. Maar aan niemand zeggen,he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. knap Flor en spannend! Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg van onze piraat. Wat zal hij met die schat doen?
    Ik denk dat Ise gelijk heeft. Opa heeft ook vele oude kaarten. Ik vroeg mij al af waarom hij die kaarten zoveel bestudeerde. Ik ga ook eens op zolder kijken of ik geen ooglap van hem vind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Flor! Heet jouw Opa soms Piet ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Proficiat Flor, Inderdaad een spannend verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. schitterend! iets van een grote boom en een appel die er dicht bij neervalt.

    luc

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal, Flor! Knap gedaan. Ik heb er van genoten. Het was wel efkes spannend tijdens die botenrace, maar oef!, de goeie heeft gelukkig gewonnen. En wat goed dat hij na zijn lastige verre eenzame tocht toch die schatkist weet op te graven en de schat kan meenemen! Geen wonder dat hij blij terug naar huis kon varen. Hij zal ook wel fier geweest zijn op wat hij allemaal in zijn eentje bereikt heeft. Super!
    Zitten er nog figuurtjes-met-verhaaltjes in je schrijverskoker? Ben al benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super verhaal Flor! Nog!!!

    BeantwoordenVerwijderen