woensdag 23 februari 2011

De 4 Amerikaanse zeilers van SV Quest komen om bij gijzeling door piraten

Het is een bijzonder triestige dag. We kunnen het amper geloven dat de vier gegijzelde Amerikaanse zeilers van het zeiljacht Quest doodgeschoten werden. Ze waren onderweg van Sri Lanka naar Europa, door de golf van Aden en de Rode Zee. Aanvankelijk hadden ze zich aangesloten bij het konvooi van de Blue Water Rally, maar op 15 februari beslisten ze om het konvooi te verlaten en solo verder te varen. Het is niet duidelijk waarom ze dat besloten hebben.

Toen ze 240 mijl buiten de kust van Oman voeren, werden ze gekaapt door 19 Somalische piraten. Het is ongelooflijk hoe ver de Somalische piraten tegenwoordig opereren en hoe driest ze daarbij te werk gaan.

Het gekaapte zeiljacht was onderweg naar de Somalische kust (een aantal dagen varen van waar ze gekaapt werden) en werd intussen geschaduwd door Amerikaanse marineschepen toen het drama plaats vond. Tijdens de onderhandelingen moet iets fout gelopen zijn, werd er geschoten en heeft de Amerikaanse marine de Quest geënterd. De vier zeilers waren al vermoord. Ook vier piraten werden tijdens de schermutselingen gedood.

Twee zaken zijn voor ons onrustwekkend. Het feit dat zeiljachten opnieuw geviseerd worden (de kapers focusten vooral op de grote schepen) en het feit dat ze er niet voor terugdeinzen om hun gijzelaars te vermoorden.

The deaths of the four travelers, all in their late 50s or 60s, appeared to underscore an increasingly brutal and aggressive shift by pirates in their treatment of hostages.

Killing hostages "has now become part of our rules," said a pirate who identified himself as Muse Abdi. He referred as a turning point to last week's sentencing of a pirate to 33 years in prison for the 2009 attack on the U.S. cargo vessel the Maersk Alabama — just two days before the hijacking.

"From now on, anyone who tries to rescue the hostages in our hands will only collect dead bodies," Abdi said. "It will never, ever happen that hostages are rescued and we are hauled to prison."

Een uitgebreid artikel over de tragedie kan je hier vinden: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2011/02/22/national/w063457S12.DTL&ao=all#ixzz1EjgcFNLu

Bovendien is het eigenlijk ongelooflijk dat het piratengeweld maar niet gecontroleerd kan worden en blijft uitbreiden.  Hoe komt het toch dat er niet harder opgetreden wordt door de internationale troepen om het gebied onder controle te krijgen? De voorbije zeven jaar is het gebied, waar de Somalische piraten actief in zijn, exponentieel toegenomen. Ze hebben zich met ontiegelijk veel losgeld kunnen verrijken en organiseren. Het zal met de dag moeilijker worden om ze te bestrijden…

Map of Somali pirate attacks

 

Goede vrienden van ons, Maria en Esteban, bevinden zich nu in het konvooi waar de Quest zich van losgemaakt had. Ze varen onder Amerikaanse vlag... We denken aan ze en hopen dat ze de Rode Zee veilig bereiken.

Al dat gedoe maakt de beslissing over de terugweg natuurlijk wreed moeilijk. We waren net geneigd de poll te volgen (op dit moment licht in het voordeel om via de Golf van Aden terug te keren) en in een konvooi dat gebied te doorkruisen. Het voorval met de Quest en de recente ontwikkelingen in het midden Oosten doen ons wel weer twijfelen. De enige andere opties om rond de wereld te zeilen zijn de gevaarlijke en stormachtige zeeën ten onder Zuid Afrika doorploeteren of onze Nest op een duur cargoschip zetten om de gevarenzone te overbruggen. Het eerste alternatief betekent héél veel zeilen en Azië grotendeels missen. Voor het tweede alternatief is er geen budget…

Genoeg om over na te denken.

17 opmerkingen:

  1. Shit zeg ! Toch naar de Rode Zee varen wordt nu wel een erg berekend risico.
    En los van dat moeilijk stuk zee in ZA biedt het ronden van de kaap niet anders dan voordelen.
    Ik zou het wel weten... nu jullie nog.
    In elk geval nog heel veel plezier in Australië !
    Grtjs,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Willem, er is toch nog een alternatief: naar Azie en de boot van daar laten verschepen (of laten terugzeilen). Wellicht wat goedkoper ? Sevenstar vaart ook vanuit o.a. Singapore naar Europa. Veel succes ermee. Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Och, wat een vreselijk triest bericht. De Rode Zee is geen optie meer. Toch maar de kaap ronden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Willem, wij kregen dit bericht doorgestuurd van zwager Fred, een oom van Leonie. Ik ga Adam en Leonie voorstellen jouw verhaal in het maasnieuws op te nemen. Met een beetje organisatie en bundeling is de deklast oplossing mogelijk betaalbaar te maken. Als er gevaren moet worden, dan gaat Leonie met de kinderen in ieder geval van boord.
    Laat het de pret niet bederven en vergeet niet, de Quest had het - veiliger - konvooi verlaten. De kritiek op hun onverantwoorde handelen in Seattle is niet mis.
    Groet, Pim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willem, graag mijn "golf van Aden"-stem annuleren... wat dan wel is inderdaad zeer moeilijk geworden... veel succes met jullie denkwerk en geniet vooral verder van de avonturen aan de andere kant van deze wereldbol!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willem,
    Het blijft een moeilijke keuze waar ook ik over een paar jaar ook voor kom te staan.
    Jammer dat niet bekend is waarom hij uit het convooi is gestapt.
    Veel succes met de keus en blijf genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Willem en "SMALL NEST'jes"
    Jullie kunnen ook het eerste punt van de poll, via de Golf van Aden, verwijderen en vervangen door :
    Naar België vliegen, als dat nog bestaat :-), en alles wat jullie hier hebben in een container stoppen. Terug naar Australië vliegen, met die container, en er een nieuw leven beginnen.
    Wel beloven om te blijven bloggen. Elke week :;))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Nestjes,
    Dit nieuws is ook bij ons in de berichtgeving terug te vinden. Een markant feit blijft dat slechts 2 van de 13 Vlaamse en Nederlandse kranten melding maken over het feit dat het in de bedoeling van de zeilers lag om tijdens hun wereldreis bijbels uit te delen om op die manier de christelijke boodschap te verspreiden, zoals blijkt uit volgend Nederlands krantenverslag:

    Piraten doden Bijbeldistributeurs uit VS

    MASQAT – Twee van de vier Amerikaanse opvarenden van een gekaapt jacht die dinsdag door Somalische piraten zijn doodgeschoten, verspreidden tijdens hun zeiltocht rond de wereld honderden Bijbels.
    Het privéjacht de Quest was vrijdag gekaapt in de buurt van Oman. Vier Amerikaanse marineschepen, waaronder een vliegdekschip, achtervolgden het schip. Dinsdagochtend was plotseling geweervuur te horen vanaf het jacht. Op de Quest werden later de lichamen van de vier gijzelaars gevonden.
    Na de schoten enterde de Amerikaanse marine het jacht. Daarbij werd de marine beschoten door de piraten. Bij het vuurgevecht vonden twee kapers de dood. Dertien anderen werden opgepakt. In totaal waren negentien piraten betrokken bij de kaping van de zeilboot.
    Het is voor het eerst dat er in de wateren voor de Afrikaanse oostkust Amerikanen door zeerovers zijn gedood.
    De Quest was eigendom van een gepensioneerd Amerikaans echtpaar uit Californië, Scott en Jean Adam. Ze maakten sinds 2004 een zeiltocht rond de wereld. Het tweetal werd aan boord vergezeld door twee andere Amerikanen, Phyllis Mackay en Robert A. Riggle.
    Volgens het Amerikaanse magazine Christianity Today behaalde Scott Adam in 2000 aan het Fuller Theological Seminary in Pasadena, Californië, zijn master of divinity. Vorig jaar rondde hij aan dit seminarie ook de master of theology af. Voordat hij theologie ging studeren, was Adam filmmaker.
    Het echtpaar distribueerde Bijbels tijdens bootreizen. Subsidies en giften maakten dit werk mogelijk.
    De Quest deed onder meer Nieuw-Zeeland en verschillende eilandstaten in de Stille Oceaan aan. Op hun website, die inmiddels uit de lucht is, beschreven de twee hun werkwijze als vriendschapsevangelisatie; tijdens gesprekken met mensen verwisselden talloze Bijbels van eigenaar.
    Volgens het persbureau AP zijn de piraten in het noorden van Somalië geen islamisten en zou een jacht met Bijbels daarom geen problemen hoeven op te leveren.
    Scott en Jean Adam waren lid van de Saint Monica’s Catholic Church in Santa Monica. Ze begonnen hun evangelisatiewerk dit jaar in Thailand en waren van plan te eindigen in Kreta. In de tussentijd zou het zeilschip Sri Lanka, India, Oman en Djibouti aandoen. Ook Turkije en Londen kwamen in het reeds lang van tevoren uitgestippelde reisschema van de evangelisten voor.

    Ik kan me voorstellen dat deze twee gegevens: 'Amerikanen' en 'Bijbels' een extra risico vormden, maar de veiligheid in dit gebied neemt nog steeds af, vooral nu een piraat in Amerika tot een langdurige gevangenis werd veroordeeld.

    Geniet verder toch nog maar van jullie mooi, boeiende land-tocht in Australië, en denk nog niet teveel aan terugkeren. Het moment van vertrek komt vanzelf dichterbij, en tegen dan weten jullie wel wat jullie willen/kunnen. Ga niet af op resultaten van enquêtes, luister naar je eigen hart en verstand en naar de ervaringen en raad van ervaren collega-zeilers.

    Hartelijke groeten uit het winterse noorden.

    Hilde en Dries

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja, waar godsdienstwaanzin allemaal toe leiden kan ...! Verschrikkelijk.
    Ik hoop nu maar dat je Aden definitief als optie schrapt, Willem, ik kan er nier meer mee lachen... Er mag nog/ en er is internationale bewaking in die zone, maar wat zijt ge met een destroyer, 'slechts' op 50 mijl afstand !??? Die zone is veel te uitgestrekt, alleen in bewaakt konvooi varen biedt enige veiligheid, maar zelfs dàt zou ik niet riskeren ! Toppunt: zelfs de belgische marine patrouilleert er, maar ze mogen niet schieten !! Belachelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Criminal gangs now dominate the piracy trade, and have begun systematically torturing hostages, including tying them upside down and dragging them in the sea, locking them in freezers and beating them. Pirates have also used the hostages as human shields.

    Read more: http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/n/a/2011/02/22/national/w063457S12.DTL#ixzz1Encr03Iv

    BeantwoordenVerwijderen
  11. barbara en bernard23 februari 2011 om 17:36

    wij kiezen voor: vlucht naar ZA, beetje vakantie met Ilse en co. vervolgens daar een jeep kopen en met de auto terugkeren naar Belgie,
    en veel foto's op de blog zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. en effectief: toegeven aan blackmail, dwz betalen, betekent zoveel als de racketeer (ic piraten) ondersteunen, financiëel nog wel.
    Het gezond verstand is soms vér zoek.
    Dat ze cargo's bewapenen !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik bibber terwijl ik dat allemaal zit te lezen.... Ik ga maar weer kaarskes branden opdat jullie de goede beslissing zullen nemen...
    Zou bidden helpen?????

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tjah, de wereld is nu eenmaal geen speeltuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Safety first!!
    Ik geef Barbara gelijk! 'k vind haar ongelofelijk intelligent!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En opa GuST ook! Golf van Aden geen optie meer. Zelfs naar ZA varen is al een serieus risico, als je ziet hoe ver de piraten al gaan. Ik wil gerust nog een jaartje wachten om jullie te zien...ik wil gewoon zeker zijn dat ik jullie zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. In het leven moet men soms het gezond verstand laten primeren, er bestaan berekende risico's maar dit is van een totaal ander kaliber!!
    Uitstel is geen afstel, er komen zeker nog gelegenheden om dat deel van de wereld te ontdekken, ik ga zoals oma een kaarsje branden voor de juiste beslissing.
    Maar blijf toch genieten van het mooie Australie

    BeantwoordenVerwijderen