woensdag 30 mei 2012

De laatste lange oversteek Azoren - Ierland - het begin

Maandag 28 mei 2012

Een hele dag zit ik met een knoop in m'n maag omdat we een paar
horrorverhalen gehoord hebben van andere zeilers op deze oversteek. Ik had
er niet naar mogen luisteren. Stom genoeg kan ik zo niet genieten van een
perfecte zeildag. Mooi zonnetje, lekker windje, de boot schoot vooruit door
het water.

Dinsdag 29 mei 2012

Vier seizoenen op een dag gehad. 's Nachts was het winters koud. Thermisch
ondergoed, sokken, laarzen, een lange broek, polar trui, met daarboven nog
eens het zeilpak waren amper warm genoeg. Dat belooft als we verder naar
het noorden varen. De hele ochtend is het een miezerig lenteweertje en af
en toe regent het door. In de namiddag hebben we een zomers zonnetje en
tegen de avond krijgen we stevige herfst winden. 't Is dan dat het gebeurt:
het grootzeil blijft even haperen bij het reven en scheurt. Een serieuze
verticale scheur van bijna een meter. Stevig gevloekt. Met nog anderhalf
uur voor zonsondergang zijn we als bezetenen tekeer gegaan. Zeil naar
beneden, half gedemonteerd zodat we op het dek konden naaien. Scheur
genaaid met de juiste steek en dan met de restjes zeiltape alles nog eens
afgeplakt. Net als de zon onder was konden we het grootzeil, dubbel gereefd
nu, opnieuw hijsen. Gelukkig want we moeten wat snelheid blijven maken om
wat slecht weer voor te kunnen zijn...

5/30/2012 9:00:46 AM 040 40.293 N 021 49.236 W 40 Deg 7 Kts

5 opmerkingen:

  1. O jeetje, ik leef met jullie mee. Hopelijk valt het 100% mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nog eventjes wat moed alles komt zoals altijd goed maar pas van het zeil! met spanning volgen wij jullie onvergetelijk avontuur!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ten team die small nestjes! Succes in de nacht zonder kleer of andere scheuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hopelijk wordt het weer even rustig en wordt de eindtocht ook een bijzonder moment!
    Willem kan jij naaien? Wat heb je nog aan verborgen talenten in petto?
    Succes hoop ik voor jullie...mijn kaarsje brandt flink!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Das raar he... Als ik dit een beetje vergelijk met de blog van 3 jaar geleden komt het dicht bij mekaar hoor. Weet je wat het is ? Nee ? Wel het is het feit dat jullie véél te dicht bij huis zitten, das het probleem ! Jullie kiezen he maar ik zou demi tour maken :-). allé Small Nest, dé ultieme ervaring... De wereld rond in de andere richting !
    Groetjes,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen