vrijdag 31 juli 2009

Brighton – Lulworth Cove (via Solent) 87 mijl

Een schitterende en bijzonder lange zeildag achter de rug (van 6 tot 21u).  Heerlijk was het om terug te kunnen varen en we hebben ervan geprofiteerd om door te varen.  Heel even hebben Haike en ik ons afgevraagd of we Sepke aan het martelen zouden zijn, moest ze een gebroken pols hebben, of dat we ons teveel zorgen aan het maken waren.  Wellicht heeft Sepke het zware beendergestel van Haike geërfd, en is er niks aan de hand.  Onbreekbaar namelijk.

Doorheen de Solent waar de Cowes-week aan de gang was, schitterend om al die zeilboten te zien.  Allerlei race-zeilboten, mothjes, reuzecat’s…  Het was de omweg meer dan waard.  En onze twee jongens die keken niet op van het kleine rode Playmobil speedbootje dat sinds deze ochtend achter onze boot wordt meegesleept.

playmobil bootje

Dat kleine Playmobilbootje heeft ervoor gezorgd dat we ons Man Over Boord manoeuvre nog eens goed ingeoefend hebben.  Flor had het touwtje even niet goed vast gemaakt… Zo’n klein bootje terugvinden op zee is geen evidentie.  Gelukkig waren er de toewijding van Ward (onze wijzer), de arendsogen van Haike en het visnetje van Flor. 

Dan verder richting Weymouth, waar we zouden aankomen rond 22u.  Een kleine tien mijl voor Weymouth ligt Lulworth Cove.  Een van de mooiste baaitjes van Engeland.  De wind staat er niet optimaal voor, maar onze goesting om op dat mooie plekje te liggen heeft het gehaald op de wetenschap dat we een nachtje gaan liggen rollen en schudden.  We zijn erin gedraaid, en nu liggen we er voor anker.

‘t Is hier waarlijk prachtig.  Er zijn nog twee andere bootjes die hier liggen en that’s it.  Paradijsje.

Ah ja, ‘t is wel een Engels paradijsje.  Het regent.

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.6179
Longitude:-2.2462
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/31/2009 19:59:39 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.6179,-2.2462&ll=50.6179,-2.2462&ie=UTF8&z=12&om=1

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.5699
Longitude:-2.0417
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/31/2009 18:32:44 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.5699,-2.0417&ll=50.5699,-2.0417&ie=UTF8&z=12&om=1

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.6878
Longitude:-1.5719
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/31/2009 15:42:09 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.6878,-1.5719&ll=50.6878,-1.5719&ie=UTF8&z=12&om=1

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.7712
Longitude:-1.2772
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/31/2009 13:06:03 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.7712,-1.2772&ll=50.7712,-1.2772&ie=UTF8&z=12&om=1

donderdag 30 juli 2009

Dag 5 en 6: Brighton nog steeds

vanop pier Morgen zijn we hier weg. Eindelijk. Het heeft vandaag een hele dag serieus gewaaid, te hevig om hier te kunnen vertrekken.  Sinds we hier toegekomen zijn, is de hele haven vol komen te liggen met jachten die beschutting zoeken.  Ze liggen in rijen naast elkaar en er kan geen boot meer bij.  Bijzonder veel Nederlanders trouwens.  Geen Belg te bespeuren.  Vreemd toch dat er zo veel meer varende en avontuurlijke Nederlanders zijn dan Belgen.  We liggen hier overigens naast een van de bezielers van het schitterende online zeilmagazine Zilt.  Check it out: www.ziltmagazine.nl !

Vandaag zijn we dan maar naar Brighton City getrokken.  Triestige en terzelfdertijd vreugdevolle dag daar.  Vandaag is de oudste man ter wereld (113) er begraven.  Iedereen met maar een beetje status was er aanwezig.  En op hetzelfde moment zijn er in de Brighton University honderden studenten afgestudeerd.  Het verleden en de toekomst gingen in Brighton hand in hand en maakten het onwaarschijnlijk interessant om tussen te wandelen.  In schril contrast met de oude pier van Brighton.  Een kermisattractie boven de zee dat werd bevolkt door vette uitgerekte vellen vol tattoos.brighton pier

Het oudste elektrisch treintje ter wereld dat tussen Brighton en Brighton Marina tjoekt reed niet omwille van de harde wind.  Te voet terug dan maar.  Ward en Sepke vlogen met de wind in de rug vooruit op hun Heelies (schoenen met een wieltje onder).  Sepke heeft op een paar honderd meter van de boot een serieuze val gemaakt.  Op haar rechter pols terecht gekomen, en we dachten direct bij haar geschruwel: dat is gebroken.  Miserie.  Het laatste stuk tot aan de boot werd ze lijkbleek en viel ze flauw.Sepke pols

Toch fijn een dokter mee aan boord te hebben.  We wachten af om platen te laten trekken en ondertussen is alles onder controle: cold pack, pijnstillers, zalf, verband.  Sepke is zelfs in haar nopjes met alle aandacht die ze van haar ouders en haar broers mocht krijgen.

Morgen varen we dus even door.  Het weer zou een stuk beter moeten zijn.  Het mag ook wat stabieler gaan worden want dit is het soort weer dat op de zenuwen werkt van zeilers die binnenkort Biskaje oversteken, en die toch een beetje betrouwbaarheid in de voorspellingen kunnen appreciëren.

Gisteren was het bootklusdag.  Haike, Sepke en Flor hebben de boot een grondige kuisbeurt gegeven.  Ward en Willem hebben bevestigingspunten op het dek aangebracht om onze bijboot vast te leggen.  In de voormiddag hebben de kinderen les gekregen.  Roeiles.  Ze kunnen nu alledrie wellicht beter roeien dan de gemiddelde mens.  Mooi zo.

We beginnen met het lesgeven aan de kinderen vanaf 1 september.  Maar het is fantastisch te merken dat de kinderen uit zichzelf bezig zijn met zichzelf te verrijken.  Het favoriete Nintendospel van  op dit moment is “English Training”.  Ze willen het Engels zo snel mogelijk onder de knie hebben om met iedereen te kunnen praten. Sepke heeft er al een cursus van 5 bladzijden van gemaakt. En als Ward zich verveelt, doet hij al eens een werkboek open van zijn komend schooljaar.  Zomaar, uit goesting.

Flor wilt vooral sturen.  Aan de andere dingen zal nog wat werk zijn…

dinsdag 28 juli 2009

20090728 - Dag 4: Eastbourne – Brighton

We zijn deze middag aangekomen in Brighton (the gay capital of Europe), ik zit kort even dit berichtje in te typen in het internetcafé en ik heb verdacht veel trek bij het manvolk.

De tocht van Eastbourne naar Brighton (zo’n 20 mijl) was ruw.  Opkruisen en het laatste stuk scherp aan de wind in een stevige zee.  De Nest schijnt er zich niet veel van aan te trekken en bonkt en vecht tegen de golven in.  De kids vonden het ook niet erg.  Die vallen in slaap als het hard gaat.

Beachy Head gepasseerd.  Indrukwekkend mooi.  Hier springen jaarlijks 17 mensen naar beneden die het niet meer zien zitten.  De vuurtorenwachters houden het hier nooit lang uit van al die miserie.

Toen we in onze pilot lazen dat je bij “strong onshore winds” best twee mijl uit de kust blijft, begrepen we plots waarom de golven maar groter en groter werden.  We zijn dan wat verder van de kust gaan varen.

Er is een bout van de zonnepanelen losgekomen, even na stuk na Beachy Head.  Straks nieuw stuk gaan zoeken.  Ik hoop dat de constructie stevig genoeg is, want er zit nogal wat kracht op zo’n bewegende boot...

Brighton binnenvaren was ook heftig.  De havengeul was net diep genoeg, en ‘t was opletten.  We liggen nu aan de eerste kade te klutsen want door die stevige zee en ZW-wind is er ook deining in de haven.

Het weer zit niet mee.  Ze geven morgen 7 Bft West.  Pal op kop.  Er is sprake dat er nog meer slecht weer op komst is.  Ik hoop dat we hier niet te lang opgehouden worden, want dat manvolk zit hier ondertussen in mijn nek te hijgen.

Ik ga nu lopen. Later meer.

maandag 27 juli 2009

Dag 3: Eastbourne

Vandaag hebben we gekozen om een dag binnen in de haven te blijven.  Het waait een zuidwester van 6Bft buiten en we zijn toch niet gejaagd.

We hebben ons dan bijzonder nuttig gemaakt in uitslapen, filmpje van Bolt te bekijken vanop de harde schijf die we van Erik kregen, de grab-bags samenstellen (moesten we ooit in ons reddingsvlot moeten stappen, dan kunnen we weken verder), gaan winkelen, gaan douchen, krabben vangen, dagboeken updaten, verhaaltjes vertellen, etc etc…

IMGP0298 IMGP0300

Het weer blijft slecht.  We zien nog wat we morgen doen.

Dag 2: Dunkerque - Eastbourne

zonsopgang dag 2frietzak

Om 6u uit de veren, in de mast getrokken om onze frietzak (omgekeerde zwarte driehoek die aangeeft dat een zeilboot op motor vaart) terug los te maken die vast was komen te zitten bij ons eerste tochtje en om 7u voeren we al met volle zeilen richting  Calais, dan de oversteek van het kanaal, vlak voor Dover, en dan richting Eastbourne.  Het was een heftige tocht.  wind waaide constant een stevige 5 Bft ZZW (bijzonder scherp, tot op kop) en er stond een flinke deining. 

cool zeilkoppel

Erg prettig was het om te merken dat iedereen het leuk had gevonden, er is wat geslapen onderweg, af en toe werden Haike en Ward wat misselijk, maar dat ging al snel over bij een pilletje of de cd van Bart Peeters.  Flor is al verslaafd aan sturen met de boot, Sepke vond het zelfs leuk dat de boot scheef ging.

flor stuurt dutje zot

Rond 19u tuften we de sluis van Eastbourne binnen.  En plots was alles rustig en beschut.

IMGP0282

Het Vertrek op 25 juli 2009

Vertrek

Er zijn van die dingen die enorme indruk nalaten op je ziel.  Een eerste kus, de geboorte van je kind, het verlies van iemand die je doodgraag ziet.  Het vertrekken met een boot op wereldreis en afscheid nemen van al je vrienden en familie hoort in dat rijtje thuis.  Het was bijzonder en intens.

IMGP0231 IMGP0162 IMGP0236

We moesten nog lang bekomen van zo’n emotionele gebeurtenis, en we voelden allemaal hoe het ons uitgeput had.  Of hoe er plots ook een enorme druk van onze schouders viel: de kop was eraf, we waren vertrokken.  Met z’n vijf.  Op wereldreis.  Man, man, man. 

De 5 Bft recht op onze snufferd deed ons afslaan bij zonsondergang in Dunkerque.  Doodop vielen we als een blok de korte nacht in.  Vlak bij huis, en al zo ver weg.

IMGP0202

zondag 26 juli 2009

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.7952
Longitude:0.3295
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/26/2009 18:00:39 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.7952,0.3295&ll=50.7952,0.3295&ie=UTF8&z=12&om=1

OK ESN:0-7400553

Alles OK op A Small Nest! Hierbij onze positie:
ESN:0-7400553
Latitude:50.8408
Longitude:0.6454
Nearest Location:not known
Distance:not known
Time:07/26/2009 15:27:12 (GMT)
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&geocode=&q=50.8408,0.6454&ll=50.8408,0.6454&ie=UTF8&z=12&om=1

zaterdag 25 juli 2009

Nog 1 nachtje slapen…

Het is zover. We slapen nog één keertje op Belgische bodem. Op Belgisch water om precies te zijn. We slapen met ons vijven op de boot.

De efficiëntie is op zijn toppunt. Wat er vandaag nog allemaal in orde is geraakt, onwaarschijnlijk: onze domicilieverandering, volmachten bij de bank, installatie satelliettelefoon, overdrachtsformulieren voor het huis, nalezen artikel De Morgen (ja, ja, allemaal de Morgen van zaterdag kopen !!!), de laatste betalingen regelen, enz, enz, enz… Het meeste was al sinds lang geleden voorbereid, maar net op de laatste dag valt alles op zijn plooi.

De mannen van Ship Shop zijn ondertussen schitterend werk aan het leveren aan de boot. Bevestigingspunten voor de zonnepanelen, dieptemeter herstellen, nog het laatste bijkomend materiaal aan het voorzien (een sleeplijn, wereldontvanger, …). Jean Engelbert, het opperhoofd van Ship Shop deed nog een reserveschroef cadeau. (Tip van Thomas Siffer: zorg voor een reserveschroef: hij heeft ooit met een kameel een schroefprobleem moeten oplossen, zie www.landinzicht.be …). Merci Jean!

Het was dus een gerush en een gestress (bij BNP/Fortis is het informaticasysteem bijvoorbeeld niet echt gunstig voor mensen die zich aan het opjagen zijn). En dan kwamen we om 16 uur op de boot aan met de kinderen. Bijzonder fijn te merken hoe snel ze zich thuis voelen op onze boot. Je ziet het zo: die gaan dat kunnen. Het zijn bootkids, die van ons.

IMGP0111

We hadden nog bezoek van goeie vrienden die er morgen bij het afvaren niet bij kunnen zijn. We hadden bezoek van goeie vrienden die nog een handje komen toesteken morgen. We hadden bezoek van mijn goeie broer Anton en zijn vrouw Michèle… Dat laatste was de mooiste afsluiter van de dag die we hadden kunnen wensen. Het trakteren op Belgische frietjes voor de laatste keer was leuk, maar wat het allermooiste van de dag was, is toen ze Haike hebben gevraagd meter te zijn van het kindje dat ze verwachten. Awel, dat was recht naar het hart! Haike loopt hier nog altijd zo fier als een pauw rond. Ik denk dat er een kleine de beste meter ter wereld getrokken heeft!

IMGP0139

En nu moeten we dringend gaan slapen. Stikkapot. De laatste dagen is de nachtrust er enorm bij ingeschoten. Er is nog een aanzienlijk to do lijstje af te werken, en we hopen niet teveel opgehouden te worden door heel lieve en geïnteresseerde mensen die we heel graag zien, en waar we zo moeilijk “neen” tegen kunnen zeggen. We hopen dat iedereen kan begrijpen dat we geen opendeurdag kunnen houden op de boot terwijl we nog zo veel moeten afwerken.

Allez, wat ik kan zeggen na vandaag:

  • Koop De Morgen van ‘t weekend
  • Volg eens een zeilcursus bij Tom Robeyn van Offshore Navigation
  • Koop eens een boot bij Jean Englebert van Ship Shop.
  • Doe eens iets zot.

… en je leven is niet meer zoals het was en je zou het nooit meer anders willen.

vrijdag 24 juli 2009

Tijd vliegt

Waar de boot nu ligt (aan de kade achter Ship Shop), hebben we geen internet. Tot onze spijt kunnen we dus niet elke dag een blogbericht posten.

Woensdag begon de dag in paniek. Het heeft tot de late namiddag geduurd tot ik door had dat het nog geen donderdag was. En het intern kalenderfoutje heeft er toch ook voor gezorgd dat het tempo omhoog geschoten is. We zijn met een volgeladen Volvo Break, met daarachter een volgeladen remorque aan de boot gearriveerd. De opdracht was: binnen de twee dagen alles mooi en veilig opbergen in de Nest…



‘s Avonds zijn we bij Johan en Claire in Nieuwpoort heerlijk gaan barbecueën en ‘s nachts zijn we als een blok in coma gevallen.

Donderdag stond in het teken van : veel werken en een paar aangename bezoekjes: Luc en Bea, Mathias, Johan, … En daarnaast goed kunnen opschieten op de boot. Alles heeft nu zowat zijn plaats gekregen. Er kwamen nog een journaliste en fotografe van De Morgen langs etc etc…
 
En nu hebben we wel internet (bij mijn ouders thuis). En dat maakt dat je een stuk in de nacht een blog zit bij te houden, terwijl je om de 6 minuten wel opschrikt omdat je met je hoofd op het klavier dendert van de slaap.

woensdag 22 juli 2009

Van een groot huis en een kleine nest

We hebben ons gestort op wat we nog overhouden van ons vorige leven en bruikbaar kan zijn in ons volgend leven. Een paar dozen die we graag zouden meenemen. Een paar... Niet echt. Een twintigtal. En da's teveel.

IMGP0068 IMGP0071

Gisteren een dag met z'n tweetjes op de gazon in Brugge gezeten om te triëren, terwijl de kids met Oma een bloemenwinkel zijn gaan runnen aan zee. De kinderen hielden geen bloemen over, wij nog 12 dozen. Allemaal goed gewerkt.

De kinderen hebben een avondje “exclusieve vip-treatment van oma” gekregen.  Snoepen a volonté, spelletjes spelen, babbelen, medailles krijgen, …  Alles wat ze heerlijk vinden.  En de ouders waren niet toegelaten.  We kunnen er dus niet veel over zeggen, tenzij dat ze alle drie straalden na de oma-avond.

IMGP0073

Vandaag worden de dozen uitgepakt in de boot en hopelijk lukt het om alles netjes op te bergen, zonder dat de boot te zwaar wordt...  Ondertussen moeten we nog 1001 dingen geregeld krijgen…  Nog vier dagen.  En een berg “to do”.

Ter zijde: vanavond kwam Haike tot het besef dat we 1 kast vergeten leeg te halen zijn in onze keuken.  De kast met de kruiden, bouillon, bloem, …  Rats over het hoofd gezien en niet meer in gekeken…  Geen idee wat we er mee doen.  Suggesties? => reageer op Reacties !!!!

dinsdag 21 juli 2009

Ons vertrek

Hiernaast en hieronder vindt u de informatie over ons vertrek, aanstaande zaterdag.

Er heerst wat verwarring over het uur van vertrek.

De bedoeling is om vanaf 17u samen te komen. We varen af omstreeks 18u.

De sleutel is omgedraaid…

afsluiten afgesloten

En toen, om 20u, viel de deur in het slot en achter de grendel zat een kraaknet, opgeruimd, leeg huis. Nooit gedacht dat dit ooit zou lukken. En eerlijk, het had ook nooit gelukt zonder de hulp van al die geweldige vrienden die ons helemaal gevuld hebben met oneindige dankbaarheid. Merci, merci, merci.

Het was heel vreemd om plots met z’n twee in de auto te zitten (wel met een flapperende remorque erachter) en door de Kerkstraat weg te rijden. Daarna door de Kruisstraat. En dan kregen we toch even tranen in de ogen toen we heel goed begrepen wat voor fantastisch leven we hier achter ons laten. Zo’n geweldig leuke vrienden, de Bende van Beigem, wat een heerlijke tijd we hier gehad hebben. En wij kiezen er vrijwillig voor om dat achter te laten: ‘t was raar.

De dag was bijzonder vroeg begonnen: onze buurman dakspecialist was er al om 7 uur. Hij heeft een paar lekkende goten hersteld en het lek in de garage gedicht. Gewoon gratis. Omdat we goeie buren zijn. En hij is een goeie buur van ons: bestel dus eens een dak bij www.isodak.be !

De rest van de dag was het crossen. Het water uit ons waterbed hevelen, het bed afbreken, alle laatste zaken in dozen steken, de remorque vullen met de dozen voor de boot (veel te veel) etc, etc…

Haike afzetten bij de rugspecialist voor nog een catheder met verdoving in de rug (goed voor drie jaar, hopen we), ondertussen naar de Makro sjezen om een harde schijf en een stroomomvormer te kopen, … En plots was het middag. Ons huis leeghalen en kuisen kon alleen met een mirakel.

ja3 ja2ja4

En zo geschiedde een mirakel. Stefan en Veerle gaven ons weer moed met hun positieve vibes, Sylvia en Fabien gingen weer als een wervelwind door het huis, de laatste zaken werden in de garage en op de remorque gezet, het huis werd ingesopt en afgeveegd als nooit tevoren. De herinnering is die als van de drie feetjes die het huis van de zeven dwergen alle kleuren gaven en proper toverden.

Vervolgens heeft de plaatsvervangende burgemeester Stefan zich volledig kunnen inleven in zijn nieuwe rol. Hij heeft zijn schepenen aangesteld, zijn beleid uitgestippeld en zijn eerste wet gestemd: geen gelul over goed bestuur, maar daden!

IMGP0059

We gaan Humbeek, Beigem en Grimbergen geweldig missen, dat voelen we al voor we vertrokken zijn. De knop staat nu een nachtje op voelen, en morgen zetten we hem weer op doen, want nu moet ons nieuwe leven uit de oude dozen getoverd worden…

ja1

maandag 20 juli 2009

De knop staat op "doen"

Het viel zowel Haike als mezelf op dat we in onze "doen"-modus zitten: maken dat alles in orde komt en geen seconde te verliezen. Als je in "doen"-modus zit, zit je niet in "emotionele afscheidsmodus". En dat is soms vreemd als je achteraf beseft dat het wellicht voor de laatste keer voor lange tijd mensen ziet...

De doenmodus heeft vandaag trouwen zijn hart kunnen ophalen aan de bijzonder straffe hulp van onze vrienden: Anton, Stefan, Veerle, Fabienne, Jo, Sylvia, Xavier, ...: heel hartelijke dank voor jullie enthousiaste hulp!

Maandag nog een dagje opruimen en dan zouden we hier de deur achter ons moeten kunnen dicht trekken.

Op naar onze nieuwe woning: een nest begod!

zondag 19 juli 2009

Het vertrek

Bon, ’t is bijna zover.  We gaan weldra vertrekken met onze Nest.

We zijn nu al te volgen op www.stellamans.be en vanaf ons vertrek zal onze echte website www.asmallnest.com operatief zijn.

Zaterdag 25 juli vertrekken we om 17u vanaf de kade van Ship Shop in Nieuwpoort.  Wie wilt komen zwaaien is van harte welkom!

Je kan best je wagen parkeren in een zijstraat (te herkennen aan de pijl richting Ship Support) van de Watersportlaan, vlak bij Ship Shop.

Mensen met een GPS kunnen volgend adres ingeven:

Watersportlaan 7

8620 Nieuwpoort

Mensen zonder GPS kunnen zich hiermee oriënteren:

Vertrekplaats

 

Allez, misschien tot zaterdag, en anders: tot in den draai of op de site!

Hartelijke groeten,

Flor, Ward, Sepke, Haike en Willem

www.stellamans.be

www.asmallnest.com

zaterdag 18 juli 2009

Project Zonnepanelen






De zonnepanelen zijn geplaatst. Er stond een stevige bries vandaag en dat maakte het een spannende klus om bij het takelen met de kraan niet tegen de muur van de kade te kwakken of de boot te abimeren. Maar het is perfect gelukt. En ze werken fantastisch. Met weer als vandaag haalden ze al 35 ampère. Dat belooft voor het mooie weer waar we naar toe gaan. Het is de bedoeling dat we bijna al onze energie uit de panelen kunnen halen, en zoals dat er nu uitziet gaat dat wellicht lukken. Mooi blij.
 
IMGP0009 IMGP0012 IMGP0013 IMGP0015 IMGP0010IMGP0019
IMGP0022



Website

Op dit moment lezen jullie de blogpagina die er nog is in afwachting van de échte, volwaardige website.

Die zal te vinden zijn via www.asmallnest.com en via www.stellamans.be

De website wordt gehost vanuit Zuid-Afrika, door weerom een zeer fijne vent en vakman: Jeroen Seynhaeve van Online Brand Ambassadors (www.onlinebrandambassadors.com)

De wereld rondvaren vanuit België, onder Franse vlag, met een site gehost vanuit Zuid Afrika: man, man, man, hoe global kan het zijn!

Nog 7 dagen...

... en we vertrekken. Stress genoeg om de slaap niet te kunnen vatten en het gevoel voor humor te verliezen. Vandaar, even een stukske (saai) botenstuff.


Gisteren ging de boot weer in het water. Ship Shop is volop bezig met de laatste zaken op de boot in orde te brengen. Het onderschip kreeg een donkergrijze antifouling verflaag (tegen aangroei van wieren en zeepokken) en er wordt een lijst afgewerkt met verdere aanpassingen en verbeteringen. Vandaag worden de zonnepanelen op de Nest gemonteerd. Een stevige constructie, vergelijkbaar met een grote spoiler achteraan op de boot, met daarop 6 zonnepanelen. We hopen dat we onze energie bijna volledig uit de panelen zullen kunnen halen. Wellicht halen onze zonnepanelen op een mooie dag gemiddeld 30 ampere. Dat zou in principe ons stroomverbruik (als we zuinig zijn) moeten kunnen coveren. Onze grootste stroomverbruikers zijn de koelkast, de navigatieapparatuur, de verlichting 's nachts en de laptop. Indien we meer verbruiken dan opgebracht wordt door onze panelen, zullen we energie "bijtanken" via de motor. Daarvoor werd een alfa-regulator gemonteerd die de energie die door de motor via de dynamo produceert een boost geeft. De hele rimram kunnen we heel precies monitoren via, het digitaal meetpaneel voor het stroomverbruik dat deze week werd geplaatst. Alles geplaatst door een specialist die speciaal uit Frankrijk afgekomen is: Olivier De Blay. Fijne vent, echte vakman.


Gisteren kwam ook Tom Robeyn van Offshore Navigation langs. Hij heeft voor onze satelliettelefoon en bijhorende dockinstation gezorgd. Met dat systeem zullen we waar ook ter wereld kunnen bellen en gebeld worden. Bovendien kunnen we er via een (erg trage) internetverbinding ook mails en weerberichten (gribfiles*) mee ophalen, en als het echt moet kunnen we ermee op internet. Maar da's een bijzonder duur speelgoedje in gebruik, dus we zullen erg spaarzaam zijn met onze satelliettelefoon. En Tom ziet zijn peren met ons satelliettelefoonsysteem. Het dockingstation lijkt wel behekst en bezorgt Tom de ene kopzorg na de andere. Ik vertrouw er blind op dat hij de problemen volgende week wel opgelost krijgt. Want weer: fijne vent, echte vakman.


Zaterdag werkt Haike verder in ons huis, en volg ik de werkzaamheden op de boot. Zondag is het onze ultieme verhuisdag (iedereen welkom), maandag onze ultieme kuisdag (iedereen welkom) en dan wordt ons hoofdstuk 'Humbeek' voor lange tijd afgesloten...


En nu mag het weer wat beginnen veranderen. Nu vertrekken zou al niet lukken: er zit een bijzonder sterke tegenwind... Hopelijk is het binnen een week gekeerd...


* Gribfiles: voor de weerfanatici: je moet eens het programma "Ugrib" downloaden via http://www.ugrib.com/ (gratis). Het ziet eruit als hierboven.

Je kan ermee de wind- en weersvoorspellingen mee downloaden en animeren, waar ook ter wereld voor de volgende dagen. Supertool voor zeilers en andere windfreaks.

woensdag 15 juli 2009

Spuiten en slikken

Haike heeft zonet een paar spuiten in haar rug gekregen en Willem slikt Brufens als snoepjes... Maar vandaag en gisteren alsnog twee vruchtbare verhuisdagen achter de rug, dankzij de helpende handen van Kurt en Sylvia.

Nu liggen we hier allebei uitgeteld op ons bed, te verlangen naar onze lange vakantie. We hebben het nodig!

dinsdag 14 juli 2009

Murphy

Vroeg opstaan en vol goeie moed begonnen aan het verder verhuizen van onze inboedel naar de garage. Donderdag willen we ermee klaar zijn en met wat hulp was dat perfect te doen. Wàs dat perfect te doen want toen kwam Mr Murphy om het hoekje kijken. Het feit dat mijn rechterknie twee keer zo dik is als de linker is nog niks, maar deze namiddag ging Haike door haar rug. Ze loopt weer rond als een kromgebogen heks. Gedaan inpakken, sleuren en verhuizen. Morgen gaat ze naar de specialist en we hopen dat ons vertrek niet in het gedrang komt...

Gelukkig hebben we vrienden en familie waar we op kunnen rekenen, de volgende dagen, om een handje toe te steken. Als je eens een uurtje in de buurt bent: altijd welkom om een kastje in de garage te komen zetten!

maandag 13 juli 2009

De laatste loodjes

Gisteren hebben we de boot uit het water gehaald. Komende week worden de zonnepanelen geinstalleerd en worden de laatste verbeteringen aan de boot aangebracht.

Wij houden ons deze week bezig met de verhuis. Het huis is verhuurd en moet worden leeggemaakt.

Nog 12 dagen. Het zal rap gaan...

maandag 6 juli 2009

Het Vertrek



We varen af op zaterdag 25 juli 2009 om 17 uur vanaf het ponton van Ship Shop in Nieuwpoort (Watersportlaan 7).
Iedereen welkom om te komen zwaaien!
Details volgen nog.

Schoon

For what’s it worth, it’s never too late to be whoever you want to be.  There’s no time limit, start whenever you want. You can change or stay the same, there are no rules to this thing. We can make the best or the worst of it. I hope you make the best of it. And I hope you see things that startle you. I hope you feel things you never felt before. I hope you meet people with a different point of view. I hope you live a life you’re proud of. If you find that you’re not, I hope you have the strength to start all over again.

Voor wat het waard is, het is nooit te laat om te zijn wie je wilt zijn.  Er staat geen tijd voor. Begin wanneer je wilt. Je kan veranderen of juist niet. Er zijn geen regels. Je kan ’t zelf invullen. Ik hoop dat jij er ’t beste van maakt. Ik hoop dat je nieuwe dingen ziet. Dat je nieuwe gevoelens voelt. Dat je mensen ontmoet die dingen anders zien. Dat je ’n leven leidt om trots op te zijn. En als dat niet zo is, hoop ik dat je de kracht hebt om opnieuw te beginnen.

The Curious Case of Benjamin Button