maandag 14 november 2011

De oversteek naar Zuid Afrika - Dag 10 - Storm II

De rest van de dag hebben we met onze stormfok gezeild in 30-35 knopen
wind. Zwaarder dan vannacht werd het dus niet, maar het is wel ruw
geweest. Af en toe vulde een overslaande golf onze kuip. Het ergste lijkt
nu voorbij te zijn. De stormfok is terug opgerold en nu zeilen we met een
klein beetje genua verder. Nog een geluk dat we die storm ver genoeg van
land gekregen hebben, zodanig dat we de storm konden 'uitrijden'. We zijn
belachelijk ver uit koers gezet, maar op die manier bleef het veilig.
Toen we thuis vertrokken, heb ik me nog afgevraagd of we ooit dat stormzeil
nodig zouden hebben. Het is de eerste keer dat we het gebruikt hebben. Ik
hoop het nooit meer boven te moeten halen.
Morgen is er windstilte voorspeld. Dat is nu ook weer niet nodig.

9 opmerkingen:

  1. Oef, wat een opluchting,dat jullie daar vanaf zijn!
    Willem weet op een buitengewone manier aan de "passieve zeiler", de spanning, de angst, de ontbering maar ook het diepe genieten, die bij deze reis horen, over te brengen.
    Hij verwoordt de intense kracht, het geweld maar ook de schoonheid van de zee, terwijl hij op een bescheiden wijze, alle eer aan de boot laat.
    Chapeau, ook voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed gezegd oma!!!! Vind ik ook. Heb heel de dag mee op zee gezeten vandaag... !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. inderdaad, willem schrijft zo beeldend dat onze spiegelneuronen op hol slaan, we worden hier ook zenuwachtig van de weersvoorspelling en zijn opgelucht als het allemaal goed gelopen is.

    hou jullie haaks!
    B en B, W en H

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach, het is te zeggen ... Van storm naar windstil, da's gemiddeld toch een prachtig zeilwindje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel juist oma, daar ga ik volledig mee akkoord! een speciaal nestje hebben we daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik word zeeziek van enkel het lezen van jullie spannende belevenissen! behouden vaart!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oma heeft helemaal gelijk. Fijn dat jullie alles goed doorgekomen zijn! Spannend hoor..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Man, man, man.
    Ik denk dat ik mag zeggen dat ik redelijk goed weet hoe jullie je voelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Complimenten voor de crew en de boot. Bijna in een geweldig mooi land. Behouden vaart!

    BeantwoordenVerwijderen