woensdag 16 november 2011

De oversteek naar Zuid Afrika - Dag 12 eindigt op een sisser

We zijn er! We liggen in de 9de grootste haven ter wereld en de grootste van Zuid Afrika: Durban! Het naderen van de haven was magistraal. We zeilden als een
speer door de Agulhas current aan 9 knopen, recht naar de haven. 10 mijl buiten de haven sprongen de walvissen hoog uit het water langs onze bakboordkant. Het
leek wel of ze blij waren voor ons. Ooo, oooo ooooo, wat een gevoel!

Het is een geweldige tocht geweest, die we niet snel zullen vergeten. Wat een opluchting: we hebben Zuid Afrika gehaald zonder
kleerscheuren. Levend! Haha! Van de drie oceanen is de Indische veruit de zwaarste en uitdagenste geweest. Maar we zijn er (bijna) vanaf. Nu nog drie tussenstops
(East London, Port Elisabeth en False Bay), daarna de Kaap ronden en de 'Bitchy Ocean' ligt achter ons.

Deze oversteek van La Réunion naar Durban betekende voor ons:
11 dagen en 5 uren op zee
1475 GPS-mijlen, en 1507 logmijlen
Maximaal gemeten windsnelheid: 48 knopen
Maximum snelheid: 10,1 knopen
Gemiddelde snelheid: 5,7 knopen
Motoruren: 96
Waterverbruik: minder dan 200 liter (inclusief drinkwater, op 11 dagen met 5 personen, dus we stinken een beetje)
Gevangen: 1 Wahoo van 1,4m
Gezien onderweg: Sei walvissen, dolfijnen, 1 turtle, bluebottlekwallen, albatrossen, en een blauwe pinguin.
Leukste moment: de poolparty met Go Beyond en Blauwe Pinquin
Spannendste moment: de storm
Schade: 1 scheurtje in het grootzeil, voorlopig hersteld

En dan: DE ANTICLIMAX

We varen de haven binnen, langs de verschillende dokken naar het jachthavendok. Als we daar aankomen, krijgen we te horen dat er geen plaats meer is voor ons. We
moeten weg. Het is van het meest absurde dat ik al gehoord heb. Ik zie een paar mogelijkheden om tegen een andere boot aan te gaan liggen, maar de havenmeester wilt
dat niet. De volgende jachthaven (East London) ligt 500 kilometer zuidelijker, langs de wilde Zuidafrikaanse kust. We zijn moe, niet overtuigd van het weerbericht om
nog eens twee dagen te gaan zeilen door die gevaarlijke Agulhas current, en we worden weggestuurd! Haha. Afrika. Wat een welkom. Ik heb me nu in de ingang van die
jachthaven geankerd. De man die me liever buiten wou, moet nu maar een oplossing zoeken. Ik ben te moe om me nu nog druk te maken. Ik heb mijn Westmalle Tripel, deze
om onze aankomst in Zuid Afrika te vieren, open getrokken en nu ga ik met een open gemoed rustig wachten op een oplossing.

9 opmerkingen:

  1. Ha Ha GEWELDIG!!! Dikke proficiat met de oversteek en nog nen dikkere proficiat om je zo snel aan te passen aan de Afrikaanse "easy going mentaliteit". Het kan vandaag zijn, misschien morgen... en anders is het voor overmorgen. Maak je niet druk, dat kennen ze ginder niet :-).
    SCHOL!!
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik trek met vreugde een dikke streep op de wereldkaart die de weg aanduidtvan jullie reis . En nu een streep bij van La Réunion naar Zuid Afrika!!!! Geweldig mannen dat jullie zover geraakt zijn. Weliswaar was het een uitputtende tocht maar de overwinning is groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knysna met haar prachtige lagune ligt ook nog op jullie route. Je kan er volledig in een natuurlijke haven 100% beschut liggen! Joey

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een dikke proficiat. Het komt allemaal zeker en vast in orde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goed gedaan! Wat een opluchting!
    En wat een stomme zak daar in Durban. wacht, ik bel gauw even naar de Zuma om da te regelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog even volhouden Willem,ik kom eraan...H

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goeie match moatje, 'k ga er ook "eentje" op drinken vanavond!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een dikke bravo met deze prestatie ! Dat waren nogal bangelijke zeeverhalen hé ! Geniet van het "aan land zijn".
    Groetjes, Sylvia, Xav, Pierre en Oli

    BeantwoordenVerwijderen
  9. skitterend ! pragtig ! blink ! tevrede !
    en nu bekom en geniet

    barbara en bernard, wout en hanne

    BeantwoordenVerwijderen