dinsdag 15 november 2011

De oversteek naar Zuid Afrika - dag 11

Rustig dagje. Zeilen in de voormiddag, motor aan in de namiddag. Goed om wat uit te rusten. Vier uur geslapen tussen middag- en avondmaal. 't Was nodig.
Als alles vlot verloopt zouden we tegen morgenavond Durban moeten bereiken. Onze taktiek om een paar dagen voor dat aankomend front meer zuidelijk te gaan varen heeft
gemaakt dat we die storm konden uitrijden (wind langs achter houden en wachten tot het gepasseerd is), maar heeft wel gemaakt dat we een pak extra mijlen gedaan
hebben. En we hebben veel kalme periodes gekend, dus was het een relatief langzame oversteek. Hoedanook, het was ons niet om de snelheidsrecords te doen, het was ons
vooral te doen om heelhuids die beruchte passage naar Zuid Afrika af te werken. En we hebben er bovendien een bijzondere stormervaring opzitten. Ja, ja, ik zie mij de
komende 40 jaar al zitten aan de toog van menige zeilclubs: "Storm? Haha, storm? Noem je dat een storm? Wij hebben voor de kust van Zuid Afrika in een storm van
windkracht 10 gezeten. Huilende spoken! Huilende spoken! ...". En dan zo met half toegeknepen ogen, acterend alsof je nog altijd lichtjes getraumatiseerd bent, in de
verte wegturen. Haha.
Morgen wordt de tweede bingofinale gespeeld. Sepke en Ward liggen op kop. Flor zit in een lichte depressie want zijn nummertjes trekken op niks. Haike is aan haar
vierhonderste boek bezig deze oversteek. Ik denk dat de boot een knoop sneller zal varen als al die uitgelezen boeken van boord gaan.
Allez, het laatste nachtje van deze oversteek gaat in. Hip hip.
11/15/2011 6:35:58 PM (utc) 029 36.126 S 033 10.005 E COG: 268 Deg SOG: 6.07 Kts

8 opmerkingen:

  1. Hoera!!!Ik ben blij dat jullie er bijna zijn en vooral;;;helemaal zonder schade.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben heel benieuwd naar alle boektitels van Haike. Als boekenwurm krijg ik graag nieuwe leestips.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel, dat is goed afgelopen. Ik kan er van meespreken, 10 beaufort geen senicure met mensen aan boord.
    Dat is dan weer een ervaring rijker die je eigenlijk nooit meer wilt meemaken. Hang de stormfok maar in de kast, verweg in een vergeethoek misschien helpt dat voor de toekomst.
    Ik wens jullie goede aankomst in Durban.
    Vele groeten ook aan Laura en de rest van het flottielje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joepie!!!! wat een opluchting. 'k had het mezelf nooit vergeven dat ik hier was komen wonen indien jullie iets overkomen was. Voorzichtig in Durban he! Geen nachtelijke wandelingen op het strand maken en alert blijven! Voor de rest, proeven van de curry's en de Indische cultuur X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. A salute to the captain!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Windkracht 10!! Eyeworks!? Moést er van komen!
    Gisteren op de receptie in 't Prov. hof nà het T-Deum (al 10 dagen windstil in Brugge) komt de consul van Denemarken(JVdA waar we ooit mee gingen zeilen), naar me toe en 't eerste wat hij vraagt:'oewist met uw zoon!' En of er veel volk afkwam op die nieuwjaarsparty waar SNBr Airlines 100 gratis tickets voor uitgeloofd had! ..en of er nog plaats was, wilde zijn vrouw weten: die hadden nog niet door dat het om een aprilvis ging! Maar aproppoo, waar gaat dat feestje door?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik ooit een zware storm door moet, dan liefst met Willem als kapitein!

    (Dan kan ik ook nog eens een flink stukje bijlezen!)

    BeantwoordenVerwijderen