Druk, druk, druk…
Met een groot schuldgevoel vandaag wakker geworden om 5u ‘s morgens. Het is de laatste week zo druk geweest dat de blog er volledig is bij ingeschoten. En er is zoveel te vertellen. Hier gaan we.
Bundaberg
Onze eerste intentie om maar een paar dagen in de moderne jachthaven van Bundaberg te blijven, wordt al snel ingehaald door de realiteit. Uiteindelijk liggen we er een week. Het is zalig om eens op een boot te slapen die niet beweegt, en zoveel water te kunnen gebruiken als je wilt. Ook onze laatste oversteek is wat in onze kleren gekropen en we hebben nood aan rust.
En dan zijn er ook de geneugten van een stad en alles wat je er kan krijgen. De voorbije acht maand in de Pacific was het meestal blij zijn met wat je vindt en er creatief mee zijn. Op zich is dat heel fijn en verrijkend, maar dat àlles nu opnieuw voor handen is, is nu ook wel geestig. Sinaasappelen, paprika’s, lekker vlees, choco en snoepjes: feest!
Brew
En het grootste feest van al is de winkel “HOOCH HOME BREW”. “I’ve got exactly what you need, mate”, zegt de gezellige verkoper als ik hem uitleg dat ik op de boot bier wil brouwen. Twintig minuten later leg ik de hele bierbrouwerij in de koffer van onze huurauto. Zestig euro voor de hele rimram. Inclusief alles om mijn eerste 80 liter bier te maken. Haha. Een kratje bier kost hier 40 euro in de winkel, dus dat is dik gewonnen.
Seatalk error
In Bundaberg ben ik ook druk met het zoeken naar de fout in het navigatiesysteem. Bij het binnenvaren hier, na onze oversteek van Nieuw Caledonië, viel heel het systeem uit. Geen data meer. “Seatalk error” was het enige dat nog af te lezen viel. Geen positie, windgegevens, diepte, snelheid, noch elektronische navigatiekaarten. Nada, niks. Ook de automatische piloot hield het voor bekeken. Ik kan het probleem ook niet vinden en de Raymarinevertegenwoordiger in Bundaberg (zelfs die heb je hier!) heeft het te druk om te komen kijken.
Schildpadden
We bezoeken ook ‘Mon Repos Beach’, een natuurpark op het strand waar de zeeschildpadden hun eieren komen leggen. ‘s Nachts. Het bezoek verloopt als volgt: je komt in het reservaat aan om 18u ‘s avonds. De bezoekers worden volgens boeking van hun ticket in verschillende groepen verdeeld. Er zijn drie groepen, en wij zitten in groep drie omdat we pas vanmorgen gereserveerd hadden. En dan is het wachten in een openluchtauditorium waar lezingen gegeven en films getoond worden over de zeeschildpadden. Ondertussen lopen er Rangers op het strand om te kijken of er schildpadden aan land komen om eieren te leggen. Als dat zo is, wordt eerst de eerste groep naar het strand gevraagd om het gebeuren te volgen. Bij de tweede schildpad mag groep twee gaan, en zo voort. Tot middernacht hebben we zitten wachten op schildpad nummer drie. Er zijn die avond maar 2 schildpadden aangespoeld, en dus zijn we lichtjes ontgoocheld naar huis gekeerd, met slapende kinderen.
Vrolijke vrienden
We beslissen om de dag nadien te vertrekken uit Bundaberg. We varen samen met Go Beyond naar ‘Kingfisher Bay’ bij Fraser Island. Mads doet dienst als ons extern navigatiesysteem (we volgen hem gewoon en hij geeft ons de dieptes door bij het ankeren), en de kinderen doen dienst als automatische piloot. Ondertussen zoek ik de hele dag verder naar de fout in het systeem. Geen resultaat. We liggen op een mooie ankerplaats, maar zwemmen mag er niet: een enorme stroming (er is hier een getijverschil van 3 meter) en gevaarlijke haaien (bullsharks) in troebel water. En het water is toch te koud.
Go Beyond heeft haast want ze hebben bezoekers in Sydney en dat is nog een heel eind varen. ‘s Anderendaags vertrekken ze en zwaaien we ze uit. We zien elkaar met Kerstmis terug in Sydney.
Lang blijven we niet alleen, want de twee supersnelle catamarans (Sea Level en Endless Summer) komen bij ons ankeren. Altijd lachen met die twee Amerikaanse koppels. In hun race naar hier is Endless Summer met een snelheid van 9 knopen op een zandbank gevlogen. Zonder schade. Zelfs geen deukje in het zelfvertrouwen. En maar lachen. Niet te schatten.
Fraser Island
Fraser Island dankt zijn naam aan de familie Fraser die hier in 1836 schipbreuk geleden hebben. De bemanning en de familie Fraser konden het eiland zwemmend bereiken maar vielen in handen van een hoopje ontsnapte gevangenen. Geweldig tuig, want ze behandelden de schipbreukelingen als slaven, ze sloegen de kapitein dood en twee maand later werd mevrouw Fraser als eerste prijs weggegeven bij een krachtwedstrijd. Ze werd uiteindelijk bevrijd door een andere ex-gevangene, maar veel meer is er niet geweten over haar. Een iets minder romantisch Crusoë-verhaaltje…
Fraser Island is het grootste eiland van zand ter wereld en erkend als Unesco Werelderfgoed. Het is 123 kilometer lang en heeft vele kristalheldere meren met witte stranden, omgeven door regenwoud met reusachtige bomen. Het enige vervoermiddel waar je het eiland mee kan bezoeken is een 4x4. Samen met de 2 Amerikaanse koppels huren we een grote Toyota Landcruiser en rijden we met z’n negenen het eiland rond door het mulle zand en op het strand. Schitterende en avontuurlijke tour.
Als we terug bij onze ankerplaats zijn, zien we dat Sea Level niet meer op zijn plaats ligt, en een paar mijl verder midden op de rivier ligt. Het anker is beginnen krabben toen we op excursie waren. Twee andere boten hebben Sea Level kunnen stoppen en herankeren. Jim en Kent kunnen er hartelijk om lachen. Ook niet te schatten.
De dag wordt afgesloten met weerwolven en veel te veel rumpunch op de Sea Level die terug naast ons komen ankeren is. En maar lachen.
Great Sandy Straight
De volgende dag moeten we verder zuidelijk, door de ‘Great Sandy Straight’, de rivier die tussen het Australische vasteland en Fraser Island stroomt. Op veel plaatsen is het ondiep en je moet er met het getij rekening houden om er als monohull door te kunnen. Ik had erop gerekend ondertussen ons navigatiesysteem terug aan de praat te hebben, maar dat is dus niet zo. We varen achter Sea Level die ons de dieptes in voet (Amerikanen hé) meegeeft. Op drie plaatsen hebben we niet meer dan 1 voet (30 cm) overschot. Zonder dieptemeter en met een stroming van 3 knopen in het gat is dat spannend. En maar lachen met onze miserie.
Eureka!
Om 14u ploft ons anker in het witte zand van Pelican Bay, op het einde van de Great Sandy Straight. De rest van de dag zoek ik verder naar het probleem van ons navigatiesysteem. Drie uur later ben ik de gelukkigste mens in de baai. In het laatste, bijna onbereikbare hoekje van de boot waar ik nog niet gekeken had, ontdek ik een contactje waar een klein beetje water binnen gesijpeld is en corrosie veroorzaakt heeft. Het contactje is vervangen en alles werkt terug als nieuw. Yeeha.
Surfing
Morgen varen we een stuk verder zuidelijk langs de Australische oostkust. Eerst moeten we over een zandbank die een branding als een surfgolf veroorzaakt bij de monding van de rivier. Ons huis zal even een surfplank zijn. Mét de nodige instrumenten is het toch nog spannend, maar we blijven lachen.
Oef! Klinkt dit niet zoals in het goeie oude liedje: "always look at the bright sight of live..."
BeantwoordenVerwijderenDe spanning zal wel groot geweest zijn, maar jullie krijgen meestal het geluk aan jullie zijde. Steeds zijn er op jullie weg een paar vrolijke mensen die een handje willen helpen. Dit sterkt mijn vertrouwen in de mensheid!
Nog even iets toevoegen:
BeantwoordenVerwijderenIk ben toch blij dat schuldgevoelens bestaan anders hadden we deze heerlijke verhalen weer niet gelezen. Bedankt.
Een verafgelegen contactje. Ik wist het! Ik wist het! Been namelijk there, done namelijk that. In Indonesie weliswaar, een jaar later. Well done!
BeantwoordenVerwijderenGELUKZAK !!! Op deze nationale feestdag toch een zalige hoogdag gewenst, en dat uw brouwsel moge meevallen. Erg benieuwd. (Taksen ????)
BeantwoordenVerwijderenNu 'den baard' zich de regeringsvorming wil aantrekken en alle voorstellen door academici en de nationale bank laat uitrekenen, zullen we allicht een regering hebben tegen 'de Iden van Maart'."'t joarentblok" zeggen ze alhier. Na alles wat hij in 't verleden op financiën, met opeenvolgende begrotingen uitgespookt heeft, heb ik er weinig (lees:nul) vertrouwen in. Want sinds hij zich met de basket v Sµnair Oostende gaan moeien is loopt er alles fout. Lees daarover Koen Meulenaere's "Bladspiegel" in Knack. Nu krijgt Rik Torfs de volle lading, en krijgt de zegsman van Aartsbisschop Leonard die ontslag nam, er van langs, terwijl KM als antiklerikaal het vóór de rechtlijnige houding van Leonard opneemt tegen de onnozele media. Helemaal mee eens! Om je vingers af te likken.
Goê nieuws: Knack kan ik vanaf nu op m'n Ipod touch volgen! Australia, here we come ! OPA
Wat leuk om weer van jullie te horen. En super dat er wat afgelachen wordt...en chapeau dat je het contactje gevonden hebt!! de stress om te varen zonder navigatiesysteem zal niet om te lachen zijn...maar zoals je leest bij opa, blijft het stressen om een belg te zijn, met al die rare actualiteit (wij begrijpen er soms niks meer van). Hopelijk wordt de Knack aan boot bezorgd zodat je weer mee bent!veel liefs aan de crew!
BeantwoordenVerwijderenwie zoekt die vindt he! chapeau. Misschien moet Willem zich de volgende keer inzetten als speurneus op schildpaddenjacht?
BeantwoordenVerwijderenOnze kids blijven ook zeer geïnteresseerd waar jullie nu al zitten, en in de haarkleur, dat blijft uiteraard ook meegaan !! 't is leuk om jullie blog te volgen.
hoe is het eigenlijk met die playmobilboot die in het begin aan jullie boot hing? hangt die er nog steeds?
groetjes aan het hele nest !
Barbara en Bernard, Wout en Hanne
"schuldgevoel" ? ik wist niet dat dat in de Pacific bestond. Of is het alleen als er een link is met deze wereld dat zo'n gevoelens weer opduiken. Wat een feest om de Raymarine weer aan de praat te krijgen, Knap gedaan Willem ! Dat zal je wel voluit vieren met eigen brouwsel. Ik drink er ene op jullie nieuw hoofdstuk (maar dan voorlopig toch liefst een jupiler dan jouw brouwsel).
BeantwoordenVerwijderenveel groetjes aan alle nesters,
Bert