maandag 2 mei 2011

Gladstone, Queensland, Australië

Negen dagen geen winkel meer gezien na we Bundaberg verlaten hadden, dus was het tijd om naar de dichtstbijzijnde stad te varen, Gladstone. Om 6 uur trokken we ons anker uit de modder van Pancake Creek. Gisteren zagen we nog onze vrienden van de Stamper vastvaren op een ondiepte, dus gingen we maar met hoog water de kreek uit. Go Beyond ging met ons mee.

Als ons eten niet op was geweest waren we wellicht nog een paar dagen blijven liggen. Omwille van het weer. Het blies al een paar dagen 25 knopen en nu was het aangesterkt tot 30 knopen. De honger was groter dan de weerzin tegen die harde wind, klutszeeën en zeeziekte dus hadden we ons goed voorbereid op een wild tochtje. Met enkel een gereefde genua vlogen we richting Gladstone. A Small Nest is geweldig in topvorm met de nieuwe antifouling en dat maakt dat we tegenwoordig altijd ruim voor onze ingeschatte aankomsttijd aankomen.

Toen we in november in Brisbane waren, onderweg naar Sydney, ontmoetten we het Australische koppel Brad en Maryke van de Tuan. We geraakten aan de praat omdat de Tuan, net zoals A Small Nest, een Beneteau Oceanis 46 is. Eén van de eerste die in Australië werden opgeleverd. We hadden toen een geweldig gezellige drink samen en we hadden beloofd contact met elkaar te onderhouden. Maryke, die van Nederlandse afkomst is, heeft 40 jaar geleden ook een zeiltocht rond de wereld gemaakt met haar ouders. Dàt waren nog eens wereldzeilers! Met sextant. Zonder GPS, zonder elektronische kaarten noch accurate weerberichten. Onze wereldreis is daar maar klein bier mee vergeleken.

Brad en Maryke wonen in Gladstone en we werden met open armen door hen ontvangen. We werden verwend met een heerlijke barbecue op hun terras met wellicht het mooiste zicht van heel Gladstone. Voor ze op weekend vertrokken, hadden we ook nog eens samen lunch op onze boot. Echte zeilers en reizigers, je voelt het aan alles. Als klap op de vuurpijl mochten we ook nog eens hun auto een hele dag gebruiken. Zo hebben we Gladstone kunnen bezoeken en de voedselvoorraad aan boord nog eens kunnen aanvullen, om de komende weken wat voort te kunnen in de Whitsundays en de eilanden bij het Great Barrier Reef.

Zondagochtend kreeg het getij ons opnieuw vroeg uit de veren en vertrokken we om 6 uur om door de ondiepe Noordelijke passage van Gladstone te varen en zo een stuk af te snijden van onze route naar Great Keppel Island.

We hebben een heerlijke zeildag gehad. Samen met Stamper en Sea Level, en volle spinnakers.

_MG_1937

1. Mijn verwondering blijft groot dat jullie zo makkelijk vrienden maken en dan er als familie ontvangen worden. "De mensen zijn goed!" wil ik dan denken en deze gedachte verzacht de andere ervaring hoe hard en gevoelloos sommigen met elkaar omgaan.
    Jullie vriendenboek moet een klein telefoonboekje dik geworden zijn ondertussen.
    Het geeft me eveneens het veilige gedacht dat jullie nooit alleen zijn.

2. Ik hou van dat rode kleurtje. lekker fel! Zoals jullie bootje.

Groetjes,

3. Hallo zeilers,

Ik deel de verwondering over het feit dat jullie zo vaak andere boten onmoeten die blijkbaar op hetzelfde moment dezelfde kant uitvaren. Er lijkt wel een speciaal soort vriendschapsinternet te bestaan voor solo-zeilers waarop ze elkaar telkens weer ontmoeten en begeleiden. Leuk!

4. Hallo Wat geweldig.
    Ik was aan het surfen voor informatie over Gladstone.
    Ik heb net een reactie geplaatst maar deze werkt niet geloof ik.