vrijdag 30 maart 2012

Ascension, British overseas territory, 29 maart 2012

Heel vroeg in de ochtend varen we langs de westkust van het afgelegen
vulkanisch eilandje Ascension. Achter ons vangt Mads een kanjer van een
Wahoo. Onze vermoeden dat de Atlantische Oceaan volledig leeggevist was,
hadden we gisteren al aangepast toen onze vislijn (200 kilo breeksterkte)
door wellicht een monster van een vis, onder immense spanning knapte. Ons
lievelingsaasje weg. De Wahoo van Mads maakt alles goed. Hier gaan we
minstens twee feestjes met een hoop mensen mee kunnen geven.

Het anker raakt de zandbodem van Ascension na een snelle oversteek van 4
dagen en 20 uur. We liggen in de baai van Georgetown tussen de jachten
Thule en Kopernik, boven het anker van Imagine, wiens ankerketting gisteren
brak door de deining die hier in de baai staat. Imagine hangt nu aan een
boei.

Nog spectaculairder en nog gevaarlijker dan in St Helena is hier aan land
proberen te gaan. Hier is geen ferry en hier moet je de dinghy aan een
metalen bootje vastmaken en dan dat metalen bootje naar de kant trekken
naar de betonnen kade met ladder. Er staat een flinke deining van drie
meter en dat maakt dat je je moment bijzonder zorgvuldig moet kiezen, om
niet volledig nat te zijn, of erger: in het water te vallen of geplet
worden tussen de metalen boot en de kade.

Opvallend zijn de grote hoeveelheden zwarte vissen (triggerfish) die onder
en rond onze boot zwemmen. Ze eten alles wat aan onze romp zit zorgvuldig
weg. Als je je voeten in het water steekt worden die onmiddellijk
aangevallen door tientallen triggerfish, die in je voeten BIJTEN! We horen
dat ze niks doen als je gaat zwemmen. Haike springt in het water en wordt
onmiddellijk omgeven door een zwarte wolk met honderden triggerfish. Ook
boos kijkende, grote travalleys stormen op haar af. Het lijkt wel een scene
uit de film Piranha. Een ijselijke gil en twee seconden later staat ze
terug aan boord. Wij liggen allemaal plat van 't lachen, maar er is toch
niemand meer in het water gesprongen nadien. Beetje koud. Hm. Morgen wordt
er wel gezwommen, want dan gaan we het anker opduiken van Martyn.

We zien de ene groene zeeschildpad na de andere in de baai rondzwemmen.
Hier gaan ze 's nachts massaal aan land om eieren te leggen. Boven het
strand cirkelen fregatvogels die geduldig wachten tot de pasgeboren
zeeschildpadjes naar het water spurten, om er eentje uit te pikken en op te
eten.

Vanaf morgen gaan we op verkenning. Hier wonen slechts 700 mensen, bijna
allemaal militair personeel. Er is hier een militaire luchthaven die ooit
de drukste luchthaven ter wereld is geweest, ten tijde van de
Falklandoorlog. De Britten gebruikten dit eiland als tussenstop en
tankstation.

Bon, later meer dus.

woensdag 28 maart 2012

Dagboek van een oversteek: Van Sint Helena naar Ascension - dag 4

Woensdag 28 maart 2012

Bij Neptunus, zeg! Zit hier wel nog vis in de zee? Sinds we Namibië achter
ons lieten hebben we nog maar 1 vis, een tonijn, gevangen op bijna 2000
mijl zee. Geen enkele vissersboot hebben we gezien. Dat is toch ook
opmerkelijk. En van alle cruisers die we kennen, die met ons, voor ons of
achter ons varen, hebben we nog niemand anders gehoord die een vis gevangen
heeft!

In zeilersboeken van dertig jaar geleden of meer, kan je lezen dat je hier
de ene tonijn na de andere kon vangen. Ik vrees dat het niet meer het geval
is... Overbevissing? Vervuiling? Plots verdwenen in de vierde dimensie? Het
is een mysterie voor ons.

Voor de rest is het iets ruwer geworden sinds gisterenmiddag. De wind is
opgestoken tot 20 knopen, en de golven zijn echte oceaangolven geworden. Af
en toe surft onze boot aan 9 knopen plus van zo'n golf naar beneden.
Thrilling.

Het gaat dus lekker vlot, zodat we verwachten om morgenvroeg (donderdag) in
Ascension aan te komen. Onze vriend Martyn van Imagine, die er al een paar
dagen is, mailde ons om te zeggen dat 's nachts toekomen geen optie is
omwille van de vele obstructies in de ankerbaai en een drijvende pijplijn.
Het zal dus een rustig nachtje worden terwijl we traagjes het daglicht
zullen afwachten.

De kinderen houden zich goed bezig. Ze lezen veel en in de namiddag wordt
schoolwerk gemaakt. Het schiet goed op. Zelf kan ik me bijzonder amuseren
met de dagelijkse quiz die naar Go Beyond gemaild wordt door hun vrienden.
We proberen die dan samen op te lossen via de VHF. Geestig.

Menu:
Ontbijt: banaan of appel, oud brood
Middagmaal: spaghetti bolognese
Avondmaal: vers gebakken brood van Sepke (en hopelijk vis bij de boter).

Bon, ik ga hier eens buiten kijken. Niet normaal hoe desolaat het hier is.
Dit wordt wellicht de eerste oversteek waarop we geen enkel ander schip
zullen gezien hebben, zelfs niet buiten gezichtsbereik, via de radar. Je
zal hier maar eens in je reddingsvlot terecht komen, zeg. Ik denk dat je
dan maar best genoeg water, eten en een goed boek hebt meegenomen...

Middaglogje:
3/28/2012 11:56:36 AM 009 11.155 S 012 59.078 W COG : 320 Deg
SOG: 6.66 Kts
Wind: 18 kts SE

dinsdag 27 maart 2012

Dagboek van een oversteek: Van Sint Helena naar Ascension - dag 3

dinsdag 27 maart.

Speciale dag vandaag. Het is de verjaardag van de kaarsenhoedster, Oma. We
hebben haar even kort kunnen bellen met de satelliettelefoon.

Hier alles OK. Heel vroeg vanmorgen in slaap gevallen tijdens mijn wacht.
Om half zeven heeft Flor me wakker gemaakt. "Papa, de genua is gegijpt,
word wakker!" We lagen, wellicht al een uur of zo, bij. De
automatische piloot moet uitgesprongen zijn. Wonderbaarlijk hoe
rustig we stillagen met het groot zeil ok aan bakboord en de uitgeboomde
(!) genua bak aan stuurboord: net alsof we in een marina lagen. Geen wonder
dat ik maar niet wakker werd en iedereen heel goed geslapen heeft.

Go Beyond is op die manier nu vijf mijl voor ons gaan varen. De
achtervolging is ingezet.

Nog steeds geen vis gevangen. Ook sinds ons vertrek hebben we nog geen
enkel schip gezien. Wat een rust is dat hier zeg.

Ons middaglogje:
3/27/2012 11:39:15 AM 011 06.537 S 011 02.759 W 317 Deg 7.21 Kts
Wind: 20 kts SE
275 mijl te gaan.

Ontbijt: een banaan
Middagmaal: hamburgers op de bbq, met aardappelen en erwtjes
Avondmaal: koolsla zeker. tenzij hier eens een vis wilt bijten.

maandag 26 maart 2012

Dagboek van een oversteek: Van Sint Helena naar Ascension - dag 2

Alles prima hier.

Gisteren een groep grote dolfijnen of kleine walvissen gezien die op een
afstand van de boot bleven en het aasje gingen inspecteren. We vermoeden
Risso's Dolphins.

We hebben in St Helena van de Blauwe Pinquin een 'offline' Wikipedia, de
'WikiTaxi', kunnen kopiëren. Op die manier kunnen we alles waar we maar aan
denken opzoeken op de computer tijdens onze oversteken. Heerlijk. Het
internetgemis is helemaal weg. Check "Leendert Hasenbosch" bijvoorbeeld
eens op Wikipedia.

Nog geen vis gevangen.

Ontbijt: verloren brood
Middagmaal: Spaghetti Napoletana
Avondmaal: hopelijk tartaar van verse vis of anders een koolslaatje.

Nog 420 mijl te gaan en het gaat vlot nu want we hebben 5 Bft wind SE en
wat stroming mee. Het is 28°C, de zon schijnt, het water is helder blauw.

Even een middaglogje voor jullie "geschoten":
3/26/2012 12:01:13 PM 012 41.877 S 009 10.654 W COG: 314 Deg
SOG: 7.43 Kts

Veel groeten,
't Nest

zondag 25 maart 2012

Dagboek van een oversteek: Van Sint Helena naar Ascension - dag 1

Zaterdag 24 maart 2012 - het vertrek

Tegen de middag zijn we klaar om de 700 mijl aan te vallen die tussen de
ankerbaai van Jamestown en Ascension liggen. Het voelt helemaal niet aan als een
lange
oversteek van 5 of 6 dagen, maar meer als: "we varen eventjes naar het eilandje
hiernaast".

In Sint Helena valt het resterende groepje wereldzeilers nog eens in twee. Zij
die naar Ascension varen om nadien Europa of de Caraïben te bereiken, en zij die
van
Sint Helena naar Brazilië oversteken. Afscheid nemen van de mensen waar we vaak
mee opgetrokken zijn, stemt triest. Ook omdat het afscheid nemen is van het
fantastische leven dat we samen gedeeld hebben. De avonturen , de problemen, de
oplossingen, het lachen en het verdriet. Het brengt het besef heel prominent
naar
boven dat onze wereldreis op z'n einde loopt en dat we er beter nog maar heel
hard van genieten.

We nemen afscheid van vrolijke Zweed Per met zijn boot Arctic, een 44 jarige
solozeiler sinds zijn vrouw twee jaar geleden in Tonga onverwacht stierf aan een
infectie. Hij heeft in St Helena een nieuwe liefde leren kennen en dat was mooi
om te zien. Grappig hoe heel de cruisersvloot met hem aan het meeleven was in
die
ankerbaai. "Is ze vannacht blijven slapen?", "Tot hoe laat is hij aan wal
geweest?"... We nemen afscheid van David van Shearwater, de 60 jarige dirigent
die ook solo
rond de wereld vaart en waar we veel mee opgetrokken hebben.

Tijdens een van de etentjes bij een onwaarschijnlijk mooie zonsondergang in een
kalme Atlantische oceaan, met de weerspiegeling van de jachtjes in het water en
een
prachtig eiland aan de andere kant, waren we het er allemaal over eens: wat gaat
het wennen zijn, dat we plots vier muren rond ons heen zullen hebben. OK, we
zullen
wel niet meer uit plastieken borden eten, en de tafel zal versierd zijn met
prachtige glazen en kandelaars, maar het uitzicht waar we zo gewend aan geworden
zijn: wat gaan we dat missen. En de spontaniteit waarmee zo'n etentje tot stand
komt. Oh, toevallig allemaal tonijn gekocht voor avondmaal? Wel laten we het dan
allemaal samen opeten! De ene maakt saus, de andere sla, nog een andere brengt
dessert, alle tonijn gaat in dezelfde pan en er is altijd teveel wijn…

OK, goed, maar we wijken af. Vertrekken, dat moest dus gebeuren, en dat is dan
gebeurd. Een hele namiddag op de spinnaker in het zicht van Blauwe Pinquin, Go
Beyond
en het meest bijzondere en afgelegen eiland ter wereld: Sint Helena.

Zondag 25 maart 2012 – Dag 1

De nacht is donker, want het is nieuwe maan. De condities zijn heerlijk. 4
Beaufort over een vlakke zee. De wind pal van achter. De zeilen staan
gevlinderd. Wat een
heerlijk zeilgebied is de Zuidelijke Atlantic.

Zelfde condities tijdens de dag, een mens kan geen mooier cadeau krijgen voor
zijn verjaardag. Tenzij natuurlijk de fantastische tekeningen, snoepjes,
chocolademousse, een Duvel (!) en de verjaardagswensen van Haike, Sepke, Ward en
Flor. Op kanaal 77 klinkt de Noorse versie van 'lang zal hij leven'.

Ervan genieten zal goed lukken vandaag.

-----------

Dienstmededelingen en log:

Ontbijt: spiegelei met bruin brood
Middagmaal: Spaghetti al Nero di Seppia met Hottentotbaai-kreeft, ui, look en
peterselie in wittewijnsaus
Avonmaal: Misschien tartaar van tonijn, maar die moet nog bijten, dan. Anders
een slaatje.

3/25/2012 12:18:29 PM 014 16.991 S 007 29.260 W COG: 310 Deg SOG:
7.48 Kts Wind: 17 kts SE

vrijdag 23 maart 2012

St Helena, slot

Wat doet een mens als hij moet wachten op het vullen van gasflessen in St Helena?

1. Gaan duiken. Prachtige duik gemaakt, bijzondere helderheid van het water (te vergelijken met de duikcondities in Nuie. In grotten en spelonken, waar kreeften wonen van bijna een halve meter groot!

2. Gaan vissen. Met mijn maat Mads twee dagen proberen een Mahi Mahi of een tonijn te vangen met onze dinghy. Ondertussen kreeftenvallen uitgezet. Resultaat: een opengereten aasnet van de lobsterpot, een lege dinghytank en geen gram vis.

3. Vis kopen. Het is onnozel om hier zelf te gaan proberen vissen. Op de markt hebben we een kraampje gevonden dat vers gevangen yellow fin tuna (de beste tonijn) verkoopt voor drie euro per kilo! Haha! En de vissers die op de kade toekomen verkopen hun reuzenkreeften voor 5 pond… Gisterenavond hebben  we een tonijnfestijn gehouden op onze boot met Go Beyond en Blauwe Pinquin. Het was heerlijk en bijzonder leuk.

4. In spanning de gasflessen halen. Ik kon Tony, de gasvuller van het winkeltje Queen Mary, wel kussen. Hij is erin gelukt met een verkeerde fitting onze gasflessen toch vol te krijgen. We kunnen voort tot in de Azoren! Yes!

5, Routeplanningen maken. Op dit moment zit er een heel brede strook doldrums (windstille zone met onweren) van wel 600 mijl aan de evenaar. We varen van hier naar Ascension, geen probleem. Daarna varen we naar de evenaar die we wellicht rond 21° westerlente zullen oversteken. Van daar varen we in een boogje (we houden de tradewinds aan 50 tot 60 graden aan stuurboord) rond de Kaapverden (die we dus wellicht niet zullen aandoen), naar de Azoren. We verwachten daar begin mei te zijn.

6. Water bijvullen. Niet evident hier. De voorbije dagen hing er een waarschuwing uit aan het kraantje aan de kade dat het water besmet is met de E. Coli bacterie. We hebben geen watermaker aan boord, dus zijn we aangewezen op het locale water. Tot nu toe is dat nooit een probleem geweest. Bij de politie krijgen we zuiveringstabletten om ons water te ontsmetten. Het smaakt niet bijzonder lekker, maar we kunnen voort tot in Ascension.

7. De nodige reparaties doen. De lazyjacks waren hier en daar aan een oplapbeurt toe, dat is door Haike bijzonder netjes gedaan. Verder de mast in om het toplicht preventief te vervangen (was wat zachter gaan schijnen), want liever nu vervangen dan in het midden van een oversteek. En de kinderen hebben fantastisch werk verricht met het schoonmaken van het onderwaterschip en de kiel.

8. Nog een lapje tekst voor de blog schrijven en bij nummertje acht zeggen: “morgen laten we dit unieke eiland achter ons en hopen er ooit nog eens terug te komen”. St Helena - Ascension is een oversteek van een vijftal dagen.  So long!

dinsdag 20 maart 2012

St Helena, maart 2012

Wat een openbaring, dat eiland, hier in het midden van de Zuid Atlantische Oceaan. Het is wonderbaarlijk, uniek, fantastisch en de max.  Hoe begin je het allemaal te beschrijven.

DSC_3907                             IMGP8369

Afzondering en afgelegen: Het dichtstbij zijnde land is het petieterig eilandje Ascension, zo’n 1125 kilometer van hier. Het dichtstbij zijnde stuk continentaal land is het dorpje Tombua in het uiterste zuiden van Angola, 1920 kilometer van hier. Ten westen van St Helena is de dichtstbij zijnde stad Puerto Seguro in Brazilie, en dan moet je 3260 kilometer Atlantische oceaan overbruggen… Geen vliegveld hier. De enige manier om hier te geraken is per boot. Als je St Helena wilt bezoeken moet je er minstens 10 dagen op zee mee incalculeren. Neem daarbij dat St Helena een klein eiland is en het beschreven wordt als het stuk land dat het verst weg is van enig ander stuk land, ter wereld.  Afgelegener kan het niet. Natuurlijk vonden de Britten dit de veiligste plaats om Napoleon af te zonderen.

In de baai van Jamestown liggen een tiental andere zeiljachten. Hier is geen aanlegsteiger, geen haven, niks. Iedereen ankert hier in een diepte tussen de 15 en 20 meter. Moorings (ankerboeien) zijn er niet meer omdat vorig jaar eentje los gekomen is en een Brits jacht zo op de rotsen is geslagen. De vlijmscherpe rotsen hebben dat jacht in minder dan twee uur in stukjes gereten. Het grootste stuk dat teruggevonden werd was amper anderhalve meter lang…  Het is niet het enige schip dat hier verloren ging. In de baai kan je gaan snorkelen of duiken naar verschillende wrakken.  Toen we met Martyn van Imagine een toer van het eiland deden, is zijn boot losgeraakt en mijlenver richting Brazilië vertrokken. Groot was Martyn’s shock toen we in de late namiddag nietsvermoedend een theetje dronken in het Hotel Concorde, en de eigenares het nieuws kwam brengen dat ze zijn boot zijn moeten gaan redden…  Gelukkig zonder erg allemaal. Het had erger gekund: enkele jaren geleden is hier een jacht ook zo op z’n eentje vertrokken en het is nooit meer teruggevonden…

IMGP8391IMGP8408IMGP8413

De baai biedt een beetje bescherming voor de golven, maar je blijft toch in het midden van de oceaan liggen. De voorbije vijf dagen stonden er redelijk grote golven die de jachtjes allemaal van links naar rechts zwierden. Geregeld klonk een luide vloek van een of andere boot, als er weer een bord met eten op de kajuitvloer terecht kwam. Wellicht is gewoon gaan zeilen op de oceaan comfortabeler dan hier voor anker te liggen. We zijn al een paar keer door het gerol vermoeider opgestaan dan toen we gingen slapen. Overdag brengen we dan ook zo veel mogelijk tijd door op het eiland. Het is gelukkig zo’n paradijs dat het alles goedmaakt.

Aan wal gaan is een avontuur op zich. Er is een ferrybootje dat je komt oppikken en je vervolgens afzet aan een kleine betonnen kade. De deining gaat meestal goed tekeer, dus dat maakt dat het een hachelijk avontuur is: eerst maken dat die ferry geen kras in je boot vaart, en dan, zonder armen of benen te breken, op die betonnen kade springen.

En wat dan volgt is heerlijk. Jamestown is een klein stadje dat ze precies in een lange kloof hebben gegoten. Alles voelt lekker Brits aan. Mooie Engelse huizen, één op twee auto’s is een ouwe Landrover, de politiemannen zijn échte Bobbies, er rijden van die rode Regina Royal Mail postautootjes rond, de mensen zijn uiterst vriendelijk en beleefd, goedlachs en relax. Het lijkt of de tijd hier stilstaat. Hier is geen stress.

Wat ook bijzonder merkwaardig en uniek is, is dat hier geen gsm’s zijn. De inwoners hebben een vaste lijn thuis en een nummer met vier cijfers. Hier en daar staat een telefooncel. Dat is hier genoeg. Hier zit niemand op een Iphone te prutsen, hier wordt geen enkel gesprek onderbroken door het gerinkel van de gsm.

DSC_3908Nergens zie je ook reclame. Wat een visuele rust is er hier. Een winkeltje ontdek je soms pas toevallig als je nieuwsgierig je hoofd in een deur binnensteekt.  Tachtig procent van het eten dat je hier in de winkel vindt, is ingeblikt. Het lijkt wel de voorraadruimte van een jacht.  De vierduizend mensen die hier wonen zijn het gewoon om 3 weken geduldig op hun vrachtschip, de RMS St Helena, te wachten en hun post, een nieuwe wasmachine, een nieuwe diepvries, een bezoekend familielid of wat buitenlandse groenten, fruit of vlees te ontvangen.

We huren twee dagen een autootje om het eiland te verkennen. Natuurlijk doen we het obligate bezoek aan de twee huizen waar Napoleon gewoond heeft en gestorven is. We gaan naar zijn graf kijken (dat nu terug leeg is omdat ze hem naar Frankrijk overgebracht hebben).  Maar het meest wonderbaarlijke, unieke en mooi van dit eiland is het landschap. Het midden van het eiland is een groene oase, met schitterende bergtoppen. De wandeling naar Diana’s Peak, het hoogste punt van het eiland, is prachtig. De autorit van daar naar Sandy Bay is wellicht het mooiste kronkelend baantje door heuvelland dat we ooit gezien hebben… Het binnenland  is erg groen en doet denken aan Iers of Schots landschap. Mooi, mooi, mooi.

IMGP8490                     IMGP8520

De dagen dat we geen auto hebben, worden wandelingen gemaakt, of wordt op de ‘Jacob’s Ladder’ geklommen: een trap van 699 treden van het stadje van Jamestown naar de top met een machtig zicht op de baai.

De St Helenians, of ‘Saints’, zoals ze genoemd worden, zijn een mix van verschillende rassen: Maleisisch, Chinees, Afrikaans, Brits en Boer en hebben een lichtbruine mooie huidskleur. Je ziet zowel bijzonder mooie vrouwen, schattige kindjes, adonissen van mannen, alsook een paar exemplaren waarvan het vermoeden van ietwat teveel inteelt op kan aangetoond worden.  Eentje met elfenoren, ene met een mierenetermond, een dwerg, … En allemaal zijn ze even vriendelijk, behulpzaam, eerlijk, charmant en goedlachs. Elk babbeltje is hartelijk en warm.

Het staat zo treffend in een van de toeristische folders hier:

“Approaching St Helena from the sea, one’s first impression is of a grim and inhospitable volcanic island, belying the lush interior and friendly warmth of the people.”

En nu hebben ze hier beslist een vliegveld aan te leggen. Ze zijn aan de aanleg ervan begonnen. En daarvoor moeten ze eerst een haven aanleggen, daarna nieuwe wegen aanleggen van de haven tot aan de plaats waar het vliegveld komt, en dan pas kunnen ze eraan beginnen. Over 3 jaar zou het moeten klaar zijn. En dan zal het gedaan zijn met die unieke afzondering van dit eiland. Als je je oor een beetje te luisteren legt, valt het op dat het meestal de jongere generatie is die blij is het de komst van het vliegveld. De oudere generaties vinden het maar niks, en jammer. Wekelijks zullen er Boeings vanuit Bermuda aankomen en tweewekelijks vanuit Johannesburg die plots het massatoerisme op het eiland zullen binnenbrengen. De impact daarvan zal ontzettend zijn, wordt ingeschat: de intrede van drugs, HIV en Aids op het eiland waarvan het tot nu toe gespaard is gebleven. Om nog maar over de gsm te zwijgen, zeg. Maar waar ze allemaal blij over zijn, is dat ze makkelijker vrienden en familie over de vloer zullen krijgen of kunnen gaan bezoeken.

Wat voor mijn part onmiddellijk mag veranderen aan dit eiland is de mogelijkheid om je gasflessen hier te laten vullen. Miljaardedju zeg. Ik ben er nu al drie dagen mee in de weer. Twee gasflessen van de ene plaats naar de andere slepen. En telkens van een kale reis terugkeren en wetende dat het wel mogelijk is. We kunnen hier niet vertrekken vooraleer die gas opgevuld is, want in Ascension is er geen gas, en de volgende stop nadien zal pas over een zes- of zevental weken zijn, in de Azoren. En geen gas, is geen koken en geen eten… Uiteindelijk heb ik 1 man gevonden die bereid en kundig is om m’n gasflessen te vullen. Vrijdag… We zullen hier dus nog wat moeten wachten in dit paradijs.

zaterdag 10 maart 2012

Sint Helena - 10 maart 2012

Het heeft toch iets om na 9 dagen terug land te zien. En wat een stukje
land. Een rots in het midden van de Zuidelijke Atlantic, een brok
geschiedenis, één van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld is. Hier kan
je enkel per boot komen, met de RMS St Helena. Ofwel vanuit Engeland ofwel
vanuit Zuid Afrika. Of met je eigen boot natuurlijk. Geen helikopters, geen
vliegtuigen hier. Dus een uniek en afgezonderd stuk van de wereld, waar
zelden toeristen komen.

Charles Darwin is met de Beagle ook in Sint Helena gestopt bij zijn
terugweg naar huis. Hij schrijft dit in zijn dagboek:

"Op 8 juli (1836) kregen we Sint-Helena in zicht. Dit eiland, waarvan het
grimmig aanzien zo vaak is beschreven, rijst als een enorm kasteel op uit
de oceaan. Een hoge al, opgebouwd uit opeenvolgende zwarte lavastromen,
vormt een sterke kustverdediging rond het hele eiland. Dicht bij de stad
zijn als om de natuurlijke verdediging af te ronden, tussen de ruwe rotsen
overal kleine forten en kanonnen geplaatst. De stad ligt tegen de helling
van een vlak en heel smal dak; de huizen zien er keurig uit, en ertussenin
groit een enkele groene boom. Wanner men de rede nadert, heeft men een
indrukwekkend uitzicht: een onregelmatig kasteel op de top van een hoge
heuvel, omringd door hier en daar wat dennen, tekent zich stoutmoedig af
tegen de hemel." (De reis van de Beagle – Charles Darwin)

Wel, er is niet veel veranderd in 175 jaar tijd. En weet je wat er ook zo
fantastisch is aan dit eiland: hier is geen GSM-netwerk en niemand van de
4000 mensen die hier wonen heeft een GSM. Geweldig!

Het is een uniek moment om dit eiland te bezoeken. Begin dit jaar werd hier
beslist om een vlieghaven aan te leggen en zich te focussen op toerisme. We
zullen bij de laatsten zijn die de isolatie van dit eiland ten volle hebben
kunnen proeven. Een week tot tien dagen willen we hier blijven wonen. Dan
verhuizen we naar het dichtstbijzijnde eiland Ascension, zo'n 1400
kilometer van hier.

Het anker valt op 18 meter diepte, dus er gaat veel ketting uit. Er liggen
een tiental andere jachten en we ontdekken een leuk groepje vrienden-
cruisers: David van Shearwater, Ben en Annemiek van Blauwe Pinquin, Martyn
van Imagine, Per van Arctic, …

Een gesprek met "Sint Helena Radio" leert ons dat "Sint Helena Port
Control" op zaterdag en zondag gesloten is, en dat we ook niet kunnen
inklaren bij douane, quarantaine en immigratie. We moeten nog twee keer
slapen vooraleer we aan land kunnen gaan. We zullen goed uitgerust aan land
stappen, maandag.

=?utf-8?Q?Dagboek van een oversteek: Van Namibi=C3=AB naar Sint Helena - Deel V?=

Het vorige blogbericht was nog maar net verstuurd en.... RRRRRRRRRRR, er werd hard aan de vislijn getrokken. Een tonijn van vijf kilo! Yeeha! We moeten dus bij het
vorige bericht voegen dat we voor avondmaal ook tartaar van tonijn hebben gegeten. Verrrrrukkelijk!

Dag 8: vrijdag 9 maart 2012

De rode gennaker blijft de hele nacht staan. De automatische piloot springt tijdens de nacht één keer in 'Standby', maar ik had het gelukkig op tijd gevoeld en ik
kreeg de boot snel en zonder erg weer op koers en het zeil weer bol.

Omdat we bezig zijn met het voorbereiden van een lezing over de reis, heeft Haike haar dagboeken boven gehaald en zitten we van 's morgens tot 's avonds te lachen met
alle anecdotes vanaf dag 1.

In de namiddag wordt opnieuw gestudeerd maar de speeltijd is wel bijzonder. We halen de 'donut' boven en slepen zo de kinderen, om de beurt, achter de zeilende boot
(met de gennaker nog op) aan. Ze vinden het fantastisch. Daarna nog eens uitgebreide zoutwaterdouche en mini zoetwaterdoucheke.

Het blijft rustig vooruit gaan. Het wordt wel nipt om morgen voor het donker in de ankerbaai van St Helena te geraken. We zullen wel zien. Een nachtje meer of minder
op deze kalme en vlakke zee maakt niet zoveel uit. Wellicht rolt de boot meer in die ankerbaai dan hier buiten.

Ah, de menu nog:
middagmaal: gebakken tonijn in cornflakeskorstje met sla en aardappelen
avondmaal: vers gebakken brood met tonijntartaar en kaas.

Net voor zonsondergang halen we de gennaker toch naar beneden en zetten we de zeilen in vlinderformatie om iets rustiger te kunnen slapen.

Dag 9: zaterdag 10 maart 2012

Het is zes uur 's ochtends. Pal achter ons zien we een prachtige zonsopkomst en recht voor ons staat de volle maan nog boven de horizon. Die zal pas over een uur of
twee ondergaan. Het is nog vijftig mijl naar Sint Helena, dus als alles goed loopt, zijn we er mooi voor zonsondergang.

donderdag 8 maart 2012

=?utf-8?Q?Dagboek van een oversteek: Van Namibi=C3=AB naar Sint Helena - Deel IV?=

Dag 6 - woensdag 7 maart 2012

We krijgen steeds minder en minder wind. De hele dag en nacht varen we met een volledig grootzeil en uitgeboomde genua aan een rustige vijf knopen vooruit. Het gaat
langzaam, maar we zijn niet gejaagd.

Verder de routine van elke dag: lezen, schoolwerk, eten maken, eten opeten, brood maken, brood opeten, dutjes doen en wacht lopen.

Op het menu:
Ontbijt: wentelteefjes (verloren brood, met het laatste restje Namibisch brood)
Lunch: Tomaat, mozarella, bacon, olijfolie en basilicum in de oven
Avondmaal: vers gebakken brood met kaas

En een leuke afwisseling: we hebben ons allemaal buiten, achteraan op de achtersteven, gewassen met emmers zeewater en nadien snel afgespoeld met zoet water. Za-lig!

Om 22u steken we een ander belangrijk lijntje over. De Meridian. De GPS geeft zo even 000°00.000 E/W aan als we van het oostelijk halfrond naar het westelijk halfrond
varen. Iedereen slaapt en de enige waarmee we dit feit konden delen was Mads van Go Beyond die een paar mijl achter ons vaart. Vreemd dat we even elk op een andere
helft van de wereld waren. Het wilt ook zeggen dat we, voor de tweede keer tijdens deze oversteek, het uur hebben kunnen terugdraaien. We zijn nu 1 uur voor op
Belgie.

Het grootzeil wordt naar beneden gehaald wegens herriemaker. Te weinig wind om het zeil aan één kant te houden. Het klappert heen en weer. De rest van de nacht met
enkel genua uit. Het is magisch kalm. Volle maan, platte zee, de boot kabbelt rustig verder. Af en toe komen een paar dolfijnen rustig meezwemmen en gooien vliegende
vissen zich dramatisch op ons dek.

Dag 7 - donderdag 8 maart 2012

Nu al drie dagen geen scheepvaartverkeer meer gezien. Het is hier bijzonder rustig op de Zuidelijke Atlantische Oceaan. De wind is niet meer dan een zacht briesje van
8 knopen. We varen de hele dag met onze gennaker (ons rood ballonzeil). Heerlijk.

Wat ook heerlijk zou zijn, is een vis in de pan. Maar ze bijten niet. Ook andere boten waar we contact mee hebben (en die deze oversteek al voor ons gemaakt hebben),
wisten ons al te melden dat ze niks of bijna niks gevangen hadden. Het zal hier toch niet leeggevist zijn? In boeken van zeilers die hier dertig jaar geleden voeren,
wordt beschreven hoe ze de ene tonijn na de andere vingen...

We zitten een week op zee. De vader van Mads (Go Beyond) houdt hen dagelijks op de hoogte van het wereldnieuws. Omdat we samen varen heeft Mads' vader nu ook een luik
Belgisch nieuws in zijn mails opgenomen, die ons dagdagelijks voorgelezen worden via de VHF-radio. Het heeft iets absurds: op kanaal 77 luisteren we naar Belgisch
nieuws, voorgelezen door een Noor. Je zou hem "Joke Schauwvliege" of "Herman van Rompuy" moeten horen uitspreken. 't Klinkt als perfect Westvlaams.

Op het menu:
Ontbijt: een zachtgekookt eitje dat ik vergat uit het kokend zeewater te halen, dus het was hardgekookt...
Lunch: Hottentotbaaikreeftenstaarten in zoetzure saus, ui, knoflook, ananas en rijst
Avondmaal: mangoslaatje met mozarella en brood

Om vier uur hebben we de gennaker even gestreken en zijn we met z'n allen in het water gesprongen. In vijf kilometer diep water, terwijl de boot aan twee knopen, voor
top en takel, verder richting St Helena dreef.

Zonsondergang. We varen naast Go Beyond. Zij hebben een identieke knalrode gennaker. Doodjammer dat niemand dit spectakel kan zien. Zij aan zij, twee witte jachten
met hun rood ballonzeil bij ondergaande zon. Onze haren nog nat van de zwempartij, de boot klieft door een vlakke zee, volledig vrij... Een mens zou van minder
manisch worden. We laten die gennaker staan, vannacht, en de vislijn blijft uit tot een vis hapt. Yeah.

dinsdag 6 maart 2012

=?utf-8?Q?DE WERELD ROND !!! Dagboek van een oversteek: Van Namibi=C3=AB naar Sint Helena - deel 3?=

Dag 5 - dinsdag 6 maart 2012: we zijn de wereld rond

Om 18u05 is het gebeurd. We zijn dezelfde lengtegraad opnieuw gepasseerd waar we
op 25 juli 2009 vertrokken waren in Nieuwpoort. Het grote feest zal
natuurlijk zijn als we effectief terug in Nieuwpoort aankomen, maar nu was
het toch een heel intens moment op A Small Nest. Alle vijf kunnen we de
rest van ons leven fier zijn dat we de wereld, op ons eentje (of ons
vijfjes), met onze eigen zeilboot, op eigen kracht, helemaal alleen, hebben
rondgevaren.

Ik weet nog goed wat ik dacht, toen we alle mensen die ons in Nieuwpoort kwamen
uitwuiven, achter ons lieten: "Miljaar, stel je voor dat ik straks de
boeien in de Zuydcote Pas verwissel, dat is nog voor Duinkerke, en de boot
in frieten vaar op een ondiepte... Hoe komt een mens die schaamte ooit
bovenop?". Eenmaal die pas gepasseerd denk je: stel je voor dat we straks
bij het oversteken van Het Kanaal, worden geramd door een tanker... En zo
is het eigenlijk al twee en een half jaar, de hele reis, al geweest. Als je
de ambitie hebt om de wereld rond te varen, is de kans op mislukking groot. Hoe
vaak hebben we het fout zien lopen bij andere zeilers. Een foutje in de
navigatie, een lelijke val, iemand die erg ziek wordt, een sterfgeval, een boot
die langzamaan uit elkaar valt, mensen die het beu geraken, een rots op de
verkeerde plaats, een piraat langs de weg... Een ongeluk zit in vele hoekjes
en de kans dat je je ambitie niet waar kan maken is groot...

De oerkracht en de ontlading die in de brul en het gejuich zat die we geslaakt
hebben op het moment van het oversteken van dat mathematisch lijntje, 002°44'
E, was dan ook enorm.

W. H. Beecher zei het wijs: "It is not the going out of port, but the
coming in, that determines the success of a voyage." Dat is nu ons
laatste doel: veilig Nieuwpoort terug binnenvaren. Maar onze onderneming kan
sinds 18u05 vandaag nooit meer stuk. En dat we wereldzeilers zijn, dat staat nu
voor altijd vast. QED. Néh.

Cheers!

maandag 5 maart 2012

=?utf-8?Q?Dagboek van een oversteek: Van Namibi=C3=AB naar Sint Helena - deel 2?=

Dag 3 - Zondag 4 maart 2012

Een hele dag geen andere boten gezien. De condities zijn fantastisch. De zon
schijnt,
zee is kalm en we hebben 15 knopen ruime wind. Als je zou kunnen kiezen
zouden het altijd deze condities zijn. Het is intussen weer een stuk warmer
geworden, ook 's nachts, wat bijzonder aangenaam is.
Ik ontdek net op tijd dat de harpsluiting onderaan de genua is
losgekomen. Het onderste voorlijk van de genua was zo al lichtjes gaan
scheuren, maar gelukkig waren we er op tijd bij om de harp te vervangen en
erger te voorkomen. Het kleine scheurtje zal niet verder scheuren.

's Middags eten we kip met mais en worteltjes (want de vijf kilo wortelen
die we in Walvisbaai kochten worden sneller slap dan voorzien).

In de namiddag wordt huiswerk gemaakt en spelen we wat
gezelschapspelletjes (Monopoly Deal en Mini Risk zijn onze favoriete
reisspelletjes).

Net voor het ondergaan van de zon varen we door de grootste familie
dolfijnen die we ooit gezien hebben. Honderden enthousiaste dolfijnen die
show verkopen, overal, dicht en ver, rond de boot.

De voorspelde 20 knopen voor de nacht komt maar niet en dat maakt dat we
een bijzonder rustige en trage nacht varen, omdat we enkel de gennaker hadden
laten staan. Een vrachtschip dat onderweg is
naar Gibraltar maakt een geweldig vriendelijk uitwijkmanoeuvre om achter
ons langs te varen. Verder niks te zien aan de horizon. En boven ons niks dan
sterren en een driekwart maan.

Dag 4 - Maandag 5 maart 2012

We hebben een beetje teveel brood gekocht in Walvisbaai, en daarom is het
de derde ochtend op rij dat we 'verloren brood' of 'gewonnen brood' of
'bikkebakkeboke' of 'broodineengeklutsteigesoptengebakken', eten.

De voorspelde 20 knopen is dan toch met wat retard aangekomen en we varen tussen
de zes en de zeven knopen enkel op gennaker.

Na een lange zoektocht vinden we de
'Atlantic Pilot Atlas', ergens diep onder ons bed terug, die we gekocht hadden
voor onze eerste Atlantische oversteek in 2009. Alle weersomstandigheden (wind,
stroming, cyclonen, ...) zijn per maand prachtig in kaart gebracht. Het toont
ook de klassieke zeilroutes en de scheepvaartroutes die gebruikt worden in de
Atlantische Oceaan. Wat studeren in het boek leert ons dat we de 'World Cruising
Routes' van Jimmy Cornell een beetje te optimistisch gelezen hadden, en te snel
hadden aangenomen om na Sint Helena en Ascension via de Kaap Verden naar de
Azoren te varen, om die lange tocht in twee te breken. Maar nadat je de doldrums
aan de
evenaar gepasseerd bent, liggen die Kaap
Verdische eilanden immers pal tegen stroming en wind in april en mei. We zullen
dus nog wel zien of we dat gaan halen. Als we die Kaap Verden niet halen, wacht
ons
dus nog de langste oversteek van heel onze trip. Ascension - Azoren: 3300
mijl... De vorige lange oversteken waren:
1. De Stille Oceaan: Galapagos - De Markiezen: 2900 mijl (18 dagen)
2. De Atlantische Oceaan: Canarische Eilanden - Caraiben: 2700 mijl (17 dagen)
3. De Indische Oceaan: Cocos Keeling - Rodrigues: 2300 mijl (14 dagen)

Bovenaan dit lijstje komt er dus nog eentje bij van 3300 mijl, wellicht meer dan
drie weken varen, want doorheen windstiltes en niet de hele tijd 'met de wind
vanachter'. Nog heel veel varen dus voor ons, en wat het extra spannend maakt:
we gaan dat moeten doen met de voedselvoorraad die we in Afrika hebben
ingeslaan, omdat
in St Helena en Ascension bijna niets te krijgen is...

Een lange uitleg om maar te zeggen dat we beginnen vissen zijn.

3/05/2012
Om 10u (utc+1):
Positie: 019 48.927 S 005 46.138 E
Course: 291 Deg
Speed: 6.28 Kts
Wind: 12 knts SE
Waves: 3 m
Distance to St Helena: 700 miles

zaterdag 3 maart 2012

=?utf-8?Q?Dagboek van een oversteek: Van Namibi=C3=AB naar Sint Helena - deel 1?=

Het duurt nog een tijdje vooraleer we donderdag echt kunnen vertrekken uit
Walvisbaai. In de voormiddag klaren we uit, en door onze aversie tegen het
onnozel taxisysteem (een taxi nemen met ons vijf is vijf keer duurder dan
een taxi alleen nemen), wandelen we de hele weg naar de officiële gebouwen.
Uitklaren verliep, net als het inklaren in Namibië, bijzonder vlot. We
nemen afscheid van onze nieuwe vrienden op Pomona en Iris en trekken het
anker uit een vieze vettige smurrie.

Het plan was om na het middagmaal, nog snel te gaan tanken en water bij te
vullen in de Small Craft Marina. Nog nooit zo'n "exotisch" tankstation
gezien. We moesten tegen een vissersboot gaan liggen met onze achterkant
aan stuurboord en onze boeg werd aan de kade vastgehouden. Aan bakboord
hadden we nog een meter over naast een vrachtschip. Wat die in de "Small"
craft marina was komen doen, was ons een raadsel. Ondertussen was het goed
gaan waaien, en dat maakte het allemaal wat spannender. De slang was maar
net lang genoeg om ons dieselgat te bereiken. 10 cm korter en we hadden
kunnen fluiten naar bijtanken. En ondertussen werd onze boot aangevallen
door vliegen die hun kans schoon zagen om van een vissersboot naar een
zeiljacht te verhuizen. Hoe zou je zelf zijn...

Het nemen van water aan datzelfde dok was een grote gok. We hadden nog maar
een klein restje (lekker) Zuidafrikaans water over, en het Namibische water
hadden we nog niet geproefd, laat staan dat we zeker wisten of het
drinkbaar was. De vierhonderd liter water waarmee we onze tanks gevuld
hebben is ons drinkwater voor de volgende twee weken, want tussen Namibie
en Sint Helena staat nergens een kraantje met lekker drinkwater...

Uiteindelijk varen we rond 17u de haven van Walvisbaai uit met 400 liter
water, 200 liter diesel en 100 vliegen aan boord. Het waait hard en de zee
is woelig. Er is nog niet veel te merken van de rustigste oceaanoversteek
van allemaal waar onze voorgangers het over hebben. Haike is ziek en gaat
vroeg naar bed.

Dag 1 - vrijdag 2 maart 2012

De nacht is woelig en een groot deel van de dag is dat ook. Maar hoe verder
we ons verwijderen van het vasteland, hoe rustiger de zee wordt. De wind
zwakt af en we gaan aan een gezapig tempo van 5 knopen recht op ons doel af.
Een zeehond volgt een tijdlang onze boot en het lijkt erop alsof hij een lift wilt en op de achtersteven van de boot wilt springen. Wellicht zien we er te gevaarlijk
uit en na een tijd geeft hij dat plan op. Af en toe passeren we een zeehond
die met z'n vinnen in de lucht wat in het water hangt en zachtjes
voort zeilt. Ze schrikken zich steeds te pletter als we plots voorbij komen
gevaren. Grappig zicht, die beesten.
De vliegen zijn ondertussen bijna uitgeroeid. Degene die toevallig naar
buiten vlogen, werden gegrepen door de wind en midden op zee gedumpt.
We eten spaghetti bolognese. Tegen de avond wordt de zee veel kalmer en de
wind blaast zacht. Tijdens de nacht worden we getrakteerd op een
fantastisch fosforescentiespectakel. Dolfijnen schieten als helverlichte
torpedo's langs ons schip. Magisch. 's Nachts trap ik op een vliegende vis die in de cockpit was gesukkeld en glij bijna onderuit. Lang geleden dat we vliegende
vissen zagen, of erop trapten.

Dag 2 - zaterdag 3 maart 2012

Na de verder kalme nacht, een kalme dag. Eindelijk toont de zon zich, die al twee
dagen achter een sluier wolken schuil hield. De zonnepanelen kunnen weer
hun werk doen. Geen boten meer te zien, geen zeehonden meer te zien. Het is weer genieten van een 360° oneindig zeezicht, het opkomen van de zon, het opkomen van
de maan, het ondergaan van de zon, het ondergaan van de maan...
Go Beyond heeft vandaag de lengtegraad van hun thuishaven in Oslo gekruist.
Die zijn dus mathematisch al de wereld rond. We eten macaroni bolognese.
Bijna alle vliegen zijn nu weg. De zee is kalm en er staat rond de tien
knopen wind, dus varen we al de hele dag op spinnaker. Haïke leest haar derde boek, Sepke leest de boeken van de Grijze Jager, Ward is compleet verslaafd aan het
Harry Potterboek 'de orde van de feniks' en Flor verslindt Donald Duck tijdschriftjes uit 1988... Zelf ben ik tijdens de nachtwachten vollledig verslaafd aan de serie
Breaking Bad...

om 15u (utc+1) varen we op 21°19,0 S en 10°09,0 E.
Snelheid: 7 knopen
Koers: 300°
Wind: 12 knopen SE
Golven: 1-2 m
ETA St Helena: 11 maart

donderdag 1 maart 2012

Walvisbaai, Namibië - 25 tot 29 februari 2012

IMGP8220De nachtelijke oversteek tot in Walvisbaai is een rustige. We motorzeilen de hele tijd want er staat bijna geen wind. Het meest opmerkelijke zijn de gigantische rode kwallen waar we langs varen. Af en toe kleurt de zee helemaal rood en af en toe wordt er eentje gemixt door onze propeller. Rode kwallensoep. Bijzonder.

Voor we in Walvisbaai aankomen, zeilen we voor de vierde keer de Steenbokskeerkring over en bevinden we ons opnieuw in de tropen. Het mag wel wat warmer worden, want de nachten op de boot zijn ijskoud. We doen meer kleren aan dan we zouden doen op een zeiltochtje op de Noordzee in de winter!

Walvisbaai is de grootste haven van Namibië. In een hoekje van de haven kan er geankerd worden voor de Walvis Bay Yacht Club. Leuk clubje, hier wordt wel actief gezeild, en de douches zijn fantastisch.

Het stadje zelf ligt op een half uur stappen van de haven. Het is een stuk minder charmant dan Luderitz, maar de winkels zijn beter. Daar is het ons uiteindelijk om te doen. Hier stocken we een laatste keer op, voor een paar maand. De volgende mogelijkheid die we zullen hebben om inkopen te doen, zal wellicht pas in de Kaap Verden zijn, en dan nog… ‘t Schijnt dat er ook niet veel is. Misschien tot in de Azoren dus, en dat is nog erg ver: ruim 5000 mijl…

Verplaatsen doen we ons met taxi’s en het duurt even voor we het systeem begrijpen. Daardoor worden we de eerste dag gigantisch opgelicht. Woest was ik op die taxichauffeur. Heel het centrum van Walvisbaai heeft kunnen horen wat ik van hem vond.

Grootste probleem dat we hier moesten oplossen, is het vullen van onze gasflessen. De officiële gasverdeler Afrox heeft dezelfde aansluiting op de gasflessen als die van ons, maar die weigeren niet-Afrox-flessen te vullen. Het andere vulstation vult wel internationale flessen, maar heeft dan weer dezelfde aansluiting niet. Na veel rondrijden en gedoe beslissen we om een grote Afroxfles van 9 kg te kopen en zelf onze flessen te vullen met behulp van een tussenstuk. De grote fles ondersteboven boven de kleinere fles, ze verbinden, beiden open zetten, ondertussen wat druk laten ontsnappen via ‘the bleed’ en huppekee, de flessen zijn gevuld. Pas als we terug thuis zijn, zullen we alles weten om een wereldreis te kunnen maken, lachen we.

En nu zijn we klaar om een historische oversteek te maken. Naar St Helena, het eiland in het midden van de Zuid Atlantische Oceaan, waar Napoleon in ballingschap verbleef. Het zal een historische tocht worden omdat we, wanneer we de lengtegraad van 002°44 Oost overschrijden, dat we dan alle lengtegraden ter wereld hebben gepasseerd van Oost naar West en zo de wereld officieel zullen rondgevaren hebben, omdat ons vertrekpunt in Nieuwpoort op die lengtegraad ligt. Een paar dagen voor onze aankomst op St Helena, zullen we dus reden hebben om een klein oceaanfeestje te houden…