maandag 13 september 2010

Proces van het gesukkel met een ankerlier

Dag 1:

Argentijn Esteban, die in het echte leven bootbouwer is, komt aan boord met zijn multimeter om te kijken wat er mis kan zijn met de ankerlier. Morgen moet er uitgesloten worden wat van de drie het probleem is: de elektrische motor, het relais of de zekering.

Dag 2

Bellen met Martin en Romain van Ship Shop. Geweldig efficiënte en goed voorbereide analyse. Check eerst dit, dan dat, als niet dat dan wel dat… Na een paar korte telefoontjes en het veranderen van de zekering, kunnen we twee opties uitsluiten en hebben we het gevonden: kortsluiting in de elektromotor. Knap werk van die gasten van Ship Shop in België.

Wat later opnieuw telefoontje van Ship Shop. Beneteau Frankrijk wil zomaar niet een nieuwe elektromotor in garantie opsturen. Er moet een plaatselijke expert een vaststelling komen doen en een rapport opmaken.

Het intussen diep in de nacht. Zo diep als mijn depressie op dat moment. Een expert vinden in Fiji. Haha.

Dag 3

De hele dag rondbellen, rondlopen, van hier naar ginder, van kastje naar muur, van oplichter naar onkundige, … Uiteindelijk vind ik een goed bedrijf met referenties. Het vergt de nodige overtuigingskracht om hen de volgende dag te laten komen… Ondertussen nog een dag verloren om hier zo rap mogelijk een lier verzonden te krijgen…

Dag 4

Na een paar keer bellen zonder gehoor, ga ik naar hun atelier om de man mee te nemen. Uiteindelijk vergt de diagnose een aantal uren.  Conclusie: kortsluiting in de elektromotor. Niet herstelbaar. Er moet een nieuwe opgestuurd worden. Ja, zeg.

Hij gaat het rapport opmaken, maar daar is het nu te laat voor.

Dag 5

‘t Is zondag. Dan kan je hier niks verwezenlijken, en dan worden er zeker geen rapporten opgemaakt.

Dag 6

Terug naar dat atelier. Rapport klaar? Oh, neen. Straks misschien. Ondertussen liggen wij in de jachthaven liggeld te betalen. Mijn haar valt bijna uit. Voor de middag moeten we hier weg zijn om een ankerplaats te kunnen bereiken. Anders liggen we hier nog een dag. En dat rapport moet naar Beneteau. Anders wordt er niks opgestuurd…  AAAAH!

11u57: het rapport is binnen, we hebben betaald, tijd om naar een ankerplaats te gaan. Manueel droppen en manueel ophalen, wordt dat.

Ondertussen gebeuren er ook bijzonder leuke dingen. Haïke en de kinderen hebben  de voorbije dagen de edele kunst van het zwembad-crashen ontdekt. Het komt erop neer dat ze een hotel binnenwandelen met de flair “wij zijn hier op hotel”, en gaan dan zwemmen in het zwembad… Zo doen ze er een paar om te besluiten dat het Sofitel het beste zwembad heeft. Met glijbaan!

En dan plots fantastisch nieuws tussen al dat gesukkel: ik mag peter worden !

6 opmerkingen:

  1. Pffff ... If Murphy comes along...
    Crossed fingers dat alles snel opgelost geraakt en jullie verder kunnen genieten van jullie fantastische trip.

    Ik zou niet graag in de schoenen staan van diegenen die hier "anti-smallnest-acties" op touw aan het zetten waren.
    Hebben die dat echt allemaal op hun geweten ? Lijkt wel voodoo :-)

    Groetjes,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat!
    En dat trucje met de zwembaden hebben jullie ongetwijfeld van Tania geleerd. Wij hebben dat met succes toegepast toen we in Hawaï waren om voor Johan te supporteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ella, janne, miek en een heel klein beetje wouter14 september 2010 om 10:11

    bij deze wordt de bvba anti-small nest ontbonden, het geluk lacht jullie weer toe...
    ella en de rest van de familie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waarzegster oma stellamans14 september 2010 om 10:42

    "Amor Fati": een uitspraak van Nietzsche. Geniet van het wachten, je druk maken heeft geen zin, doe even mee met zwembad cracken, laat de mannen van Ship Sop hun werk doen, het komt allemaal in orde.

    BeantwoordenVerwijderen