zondag 2 augustus 2009

02-08-2009 - Dag 9 - Dartmouth

Lepesqueux is om 5u vertrokken. We zijn dan ook maar ontiegelijk vroeg Weymouth uitgevaren om de kaap van Portland Bill op het juiste moment te ronden. Portland Bill is de beruchtste getijdenmaalstroom van het Kanaal. In de Shell Pilot staat het zo beschreven: “Quite substantial vessels drawn into it have been known to disappear without a trace”.

Het enige dat bij ons verdween was mijn nieuwe bout voor de zonnepanelen en de pijn in Sepkes pols (oef!).

Na het ronden van die kaap was het opnieuw vechten tegen een zuidwester van 5 Bft. Zo scherp mogelijk met de Solent-fok gehesen richting Dartmouth. En hoe harder het ging hoe meer plezier we erin kregen. Haike hield competitie met een ander jacht en stak het voorbij. Wreed cool.

De kinderen gingen ondertussen beneden spelen. We hebben ze niet gehoord.

Dan was er nog het mysterie van de marifoon die zichzelf uitschakelde. Tot twee keer toe stond die opeens uit. Noch Haike, noch ik waren eraan geweest en we waren absoluut zeker dat we hem hadden aan gezet. Geen idee hoe dat knopje zomaar omgedraaid kon zijn. Ook de kinderen hadden geen idee. Tot de marifoon opnieuw uit stond en we Flor vroegen of hij vond dat dat ding teveel lawaai maakte. “Ja, zei hij, dat tuut in mijn oren. En dan zet ik dat af.”

pino darthmouth

Dartmouth is prachtig om binnen te varen. We gaan hier toch een dagje blijven. Beetje rusten van de hevige oversteek van vandaag en de voorbije korte nachtjes.

2 opmerkingen:

  1. Toch bangelijk hoor. Ik ben blij dat jullie weer veilig geborgen zijn in een haven. Al die zeeroversverhalen en verdwijnen van boten grijpt me naar de keel.
    Zou het geen optie zijn om enkele bouten in reseve te kopen? Het zou me gerust stellen dat de zonnepanelen niet zouden verdwijnen met een heusere windvlaag.
    Haïke is blijkbaar in form tof! Ik hou van jullie.

    BeantwoordenVerwijderen