woensdag 12 augustus 2009

12-08-2009 – Dag 19 – Ensenada de Mera

Er is een dertienjarig meisje dat solo de wereld gaat rondzeilen. Ze vertrekt in september vanuit Nederland. Ik weet niet wat jullie deden toen jullie dertien waren, maar ik maakte me toen hoofdzakelijk zorgen over mijn opkomende puisten.

Misschien zijn dat ook de enige zorgen die een kind van dertien moet hebben, maar ieder zijn goesting.

Onze zonnepanelen doen het fantastisch. We liggen sinds gisteren geankerd, verbruiken energie met onze laptop, de frigo, de navtex, de gps, af en toe de plotter om de volgende route te plannen, de avondverlichting om een boek te kunnen lezen en het ankerlicht tijdens de nacht. Andere zeilboten moeten daarvoor eens per dag hun motor een uurtje of twee laten draaien om de batterijen op peil te houden. We zijn op het einde van dag 2, de motor heeft nog geen minuut gedraaid en op de batterijmonitor staat: 100% geladen. Leve de Spaanse zon!

En onze eigen batterijen geraken stilaan ook terug bijgevuld. Het is toch verrassend hoe zo’n overtocht van drie dagen en drie nachten dermate in de kleren kruipt. Een mens is natuurlijk hyper waakzaam en alert tijdens zo’n oversteek. Diep slapen doe je niet, en zeker niet lang.

Zowel vandaag als morgen is het weer niet gunstig om Cabo Villano te ronden (een venijnig kaapje, waar het weer binnen de kortste keren in een hel kan veranderen). We oefenen met veel plezier wat geduld uit tot vrijdag. Ondertussen vliegt de dag voorbij terwijl we zwemmen, roeien, snorkelen, van de boot springen, om beurten langs gaan bij kapper Haike, eten maken, enzovoort, enzovoort.

IMGP0989

5 opmerkingen:

  1. Net het radio2 interview met Willem kunnen beluisteren via deze link:
    http://radio2.be/detailpagina.cfm?id=17125&programma=avondpostzomer

    Klik op "Herbeluister Avondpost West-Vlaanderen" en verschuif de radiospeler tot iets verder dan halverwege (voorbij het nieuws van 17 uur).

    Wellicht tot morgen 13/08 16 uur te beluisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super om alles zo nabij te kunnen volgen...wat een avontuur! Dikke groet uit een druppelend Oostende waar Paulus feest...
    Ewout

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ward,

    Ik wil graag de eerste zijn om jou een gelukkige verjaardag toe te wensen voor morgen!! Geniet er van! Hopelijk hebben ze ook verjaardagstaarten in Spanje en leuke cadeautjes!Veel kussen van ons en de 2 nichtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. George, uw EX-dienaar13 augustus 2009 om 22:24

    Beste nesters,

    Ik ben kwaad op jullie. Ik volg jullie wedervaren al sinds het begin op de voet, maar was te kwaad om eerder te reageren. Om jullie saaie gazonnetje 2 jaar trouw te kortwieken was ik goed genoeg, maar als het avontuurlijk wordt, dumpen jullie me gewoon! OK, ik geef toe dat ik op dat bootje van jullie niet zoveel om handen zou hebben. Als ik lees wat jullie allemaal beleven... - gdv**** daar was ik graag bij geweest! En ik die dacht dat ik er bij hoorde, bij jullie gezinnetje. Maar nee hoor, geen kaartje, geen telefoontje - vergeten ben ik na jaren trouwe dienst.

    En die pleegouders waar jullie me mee opzadelden... Jongens toch. Hun grasmat is zo mogelijk nog saaier dan die van jullie. Geen springkasteel of andere versnapering te bespeuren. Rotte appels, ja. Meer mos dan gras. Putten waar een mens z'n benen en ik mijn wielen in zou breken. 4 dagen per week werken, nauwelijks ademruimte om mijn batterijen op te laden. Voortdurend bekeken worden door die 3 als ze met een beate glimlach zitten te niksen op hun terras. En ik maar travakken. Ge zijt bedankt!

    Weet ge wat? Ik bol het hier af. Ik trek ook de wijde wereld in. Alsof ik jullie daarvoor nodig heb. 't Is hier wel helemaal ommuurd, maar een paar telefoontjes naar de juiste vrienden (want op je familie kan je niet rekenen, dat is me wel duidelijk ondertussen) en de vogel is gevlogen.

    En als we elkaar ergens tegen het vege lijf lopen, verwacht ik excuses. En een beetje dankbaarheid. Lees ter inspiratie die parabel van de verloren zoon maar eens na in jullie bootbijbel. En dan zal ik er nog wel eens goed over nadenken of ik jullie en je hele 'kleine nest' nog een tweede kans geef. Ik heb ook mijn gevoelens!

    Ach, jullie nesters kennen me beter dan wie dan ook en weten dus ook dat dit weekhartige vegetariërtje niet kwaad kan blijven. Fare thee well, lieve nesters. Ik mis jullie.

    Je George

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Recht naar het hart, lieve George. Veel groeten !!!

    BeantwoordenVerwijderen