donderdag 27 augustus 2009

27-08-2009 – Dag 34 – Povoa de Varzim

We zijn in Portugal.  Land nummer 5.  In de haven Povoa de Varzim.  Niet zo ver van Porto.

Until recently many yachtsmen have viewed the west coast of Portugal as best avoided, or to be skirted at some distance offshore en route to the Algarve or beyond.  This is their loss, as it has much to offer including pockets of stunning scenery, busy wildlife habitats and history by the bucketful.  The increased accuracy of weather forecasts and almost universal use of GPS have played their part, since west-facing entrances can become dangerous in onshore swell, while long stretches of the coast are low and featureless and in summer may be lost in the haze.

‘t Is zelfs poëtisch hoe de Imray het beschrijft.  Vandaag zijn we door dikke mist, in 5 bft van Spanje naar Portugal gezeild.  Twintig jaar geleden zou het ondenkbaar zijn.  Vandaag, met wat wonderbaarlijke techniek (kaartplotter, radar, ais-reciever, gps) is het goed te doen.

Bwa, het is toch uitputtend, merk ik nu opeens.  Ik schrijf morgen wel iets uitgebreider over de voorbije dagen.  Over Islas Cies, een natuurreservaat, waar we twee dagen voor anker lagen en erg vaak wakker werden gemaakt door vervelende vissers, over de maanvis die we hebben zien zwemmen, over vier dagen geen vaste grond onder de voeten, over onze visserskunsten, over Spaanse politie, over Portugese zakdoeken, over het ijskoude water, …

Ah, ja, en ook over windmolens op zeilboten.  Djiezes, wat een rotlawaai!  Om neurotisch van te worden.  Ik ga nu die van de buren saboteren. 

Oh, ja, en ook over de mistsirene hier op de westelijke havenpier, die onophoudelijk begint te loeien als er een beetje mist opzet.  Het lijkt wel oorlog hier.  Om posttraumatisch van te worden.

8 opmerkingen:

  1. Hi familie,
    Wij hebben jullie site gevonden en bekeken. Deze ziet er gelikt uit. Wij gaan jullie zeker volgen op jullie grote reis om de wereld.
    Groetjes Marijke en Cees www.leclapotis.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Willem : bekijk dit eens www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=GCA2E9A30

    @ Haike : Ja,ja ik maak promotie. je krijgt concurrentie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die misthoorn zijn van voorbijgaande aard, de vervelende vissers zullen verdwijnen,het koude water went, wat blijft is toch pure zaligheid niet ? Enjoy, Liebie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zondagmorgen,
    Alle vakantiegangers reppen zich naar huis. Het nieuwe schooljaar begint.
    Vannacht droomde ik dat Sepke, Ward en Flor nog bij ons op verlof waren , dat ze om de een of andere reden niet naar Humbeek konden en dat ik geen potlood was gaan kopen om mee te nemen naar school...Ik was daar zo Ongelukkig over. Toch blij dat het maar een droom was en dat alles bij jullie O.K. is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste familie Stellamans,
    Per toeval op jullie reisverslag terechtgekomen.
    Vanaf nu blijf ik het volgen.

    Groeten Stellamans Geert (Klemskerke)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Sailors,

    ik hoop dat alles ok is... ik heb mijn abonnement op de krant opgezegd omdat ik tegenwoordig 's ochtends gewoon jullie reisverhalen lees. Na 3 dagen begin ik het al te missen... hoop dat jullie te veel aan het geniet zijn ipv te schrijven...

    xxx
    Mathias

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Naast een zere teen, een kleine writer's block gehad. Maar 't is genezen door de fijne reacties en mails.

    BeantwoordenVerwijderen