vrijdag 27 november 2009

Groeten uit de Atlantische Oceaan - Dag 6

Nog even het vervolg van dag 5:

We hebben geen leguaan moeten eten. Een uur nadat ons aas (een plastieken
roze inktvis waarvan mijn zeilmakker Adam zei: "Moet je hebben!") in het
water lag, hadden we beet. Een tonijn!
Het was geen al te grote, dus dat kwam goed uit om het allemaal voor het
eerst te proberen: vis binnenhalen, fotootje nemen, vis van de haak doen,
nog een fotootje nemen, vis vermoorden, geen fotootje nemen en kinderen
laten wegkijken, vis kuisen, fotootje nemen en vis in de ovenschaal leggen
met limoen, tomaatjes, ajuinen en olijfolie, fotootje nemen, opeten. Nog
nooit zo'n verse vis gegeten. Nog nooit zo'n lekkere vis gegeten.
Het nadeel van het vangen van vissen is dat je er je slaap bij inschiet.
Onze middagdutjes hebben we niet gedaan, en dat maakt dat je maar aan 6u
slaap komt als het zo'n heftig weer is als nu. En dat hebben we gevoeld,
gisterenavond. Haike was stikkapot, dus nam ik haar avondwacht over en ze
is na het avondeten onmiddellijk gaan slapen tot middernacht, als haar
nieuwe wacht begon. Ik heb bijzonder veel moeite gehad om wakker te blijven
tot middernacht. Er was ook helemaal niks te zien. Geen andere boten,
nergens niks. Ben dan maar een boekje beginnen lezen: "Sail" van James
Patterson, meegekregen van mijn vriend Jan. 120 bladzijden verder begin ik
te merken dat het misschien niet het soort literatuur is om tijdens een
oversteek van de oceaan te lezen. 't Is een "zeilthriller", over een
familie die verdwijnt met hun boot. Huuuuuuh! Maar het leest bijzonder
lekker en de tijd passeert er wat sneller mee tijdens de nacht.

Dag 6
Tijdens Haikes nacht-/ochtendwacht (tussen 6 en 9u) is het weer veel feller
beginnen waaien. Pieken van 7 bft, en in het grootzeil stond 1 reef en de
genua volledig open. Normaal word ik wakker als het te heftig gaat, maar
blijkbaar te moe. Haike kwam me om 9u wakker maken met de mededeling dat
het 30 knopen waaide en dat ze de boot alleen gereefd heeft en terug in
balans gelegd. Binnenkort ben ik hier niet meer nodig, zeg.
Elke ochtend bel ik om 10u met Adam, mijn Nederlandse vriend op de Elena
(ARC nr 116), en om 11u met Allan (ARC nr 136), de Aussie, om te horen hoe
het bij hen gaat en wat hun positie is. Zes dagen zijn we erin gelukt om ze
voor te blijven (doordat wij noordelijker bleven en eerder recht naar St
Lucia gingen, en zij eerst veel zuidelijker gegaan zijn om een passaatwind
op te pikken) (of nog: doordat we iets slimmer gevaren hebben, maken we
onszelf graag wijs), maar nu moet ik dat competitiegevoel echt laten gaan.
Beide boten zijn snellere boten, en ze hebben ook allebei 4 volwassenen aan
boord, wat een enorm verschil maakt om alle taken te verdelen en om de boot
sneller te doen gaan (onze boot wordt eigenlijk 24u/24u solo gezeild door
ofwel Haike ofwel ik). Hun snelheid bijhouden is voor ons niet vol te
houden en dan ook onverantwoord. Dus bij deze vermoord ik mijn hardnekkig
competitiebeest met de winchhendel en mijn scherp vismes. Zo. Zen. Hèhè.
Vandaag vangen we ook geen vissen (slaap inhalen vanmiddag). Deze middag
eten we zelfgebakken brood van Haike en vanavond is het varkensvlees in
zoetzure saus.
Bon, ik moet me klaar maken om de positie door te geven, aan jullie en aan
de ARC. En als we voor de positiebepaling voor de ARC verbinding maken met
de computer via de satelliettelefoon is het ook het moment om dit berichtje
naar de site door te sturen.

8 opmerkingen:

  1. Wat moet het heerlijk zijn, vlinderen aan zo'n snelheid met de wind van achteren!Da's vliegen zeker ? Chic van Haïke, alléén die reef leggen en daarmee de boot in balans bregen, jij bent mij er eentje!(Is aut.piloot dan doenbaar?)
    Wat een commentaar en aandacht we links en rechts op recepties en zo van jullie Odyssee krijgen: zoveel vrienden en kennissen die het volgen. Alleen ons moe slaapt niet meer sinds ze van dat schip hoorde dat zonk... Houzee! P.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Willem,
    terwijl jij met volle snelheid zeilt heeft onze vriend Reinout met z'n filmpje gisteren met al even veel wind in de zeilen het openingsrecord voor een Nederlandse film gebroken (30.000 bezoekers op de eerste dag). En zo zie je dat er met drama toch geld te verdienen is. Begin dus maar snel McKee te lezen en laat die Patterson rusten tot je veilig in de haven in St Lucia voor anker ligt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste vaarders, ik kan het niet laten van steeds maar te willen checken hoe het met jullie gaat .
    Haike ,let op je rug hé meiske, ik ben toch niet voor niets alle dozen komen verhuizen in Humbeek !
    "Bootje Nest" doe zo verder, het is fantastisch jullie op google earth te volgen, wat is de aarde toch klein .....
    volhouden hé ! syl g.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De blog van de Sunboy is al een tijdje niet meer aangevuld (http://www.travelblog.org/Bloggers/Korora-4-on-Tour/) maar de crew van de Elena voegt elke dag een berichtje toe, met af en toe een vermelding van A Small Nest en Sunboy.
    www.elenaopreis.nl (leuke foto's ook op www.elenaopreis.nl/album/)

    Op 25/11/09 schreven ze: "Met A small Nest en met de Sunboy gaat alles goed. We bellen elkaar 1 keer per dag."

    Op 26/11/09: "Vanochtend hebben we weer contact gehad met Willem van "A Small Nest" en met Al van "Sunny boy". Met beiden ging het goed op een kleine scheur na in het zeil van Willem. Gelukkig hebben ze dit weer weten te repareren. Het is iedere dag weer een mooi moment om hen aan de telefoon te horen. We zijn toch heel benieuwd hoe het de anderen vergaat. Varen we niet te behouden, moeten we niet wat meer zeil voeren of varen we wel de juiste koers met gunstige wind? Vragen waar je indirect antwoord op krijgt als je met Al en Willem aan de telefoon zit."

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Piep! hopelijk kunnen jullie vannacht een beetje bijslapen, ik waak toch en...het kaarske blijft branden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ahoi moedige Nesten en Nestinnen!
    's Morgens, 's Middags en 's Avonds breng ik jullie een virtueel bezoekje. Driewerf "Chapeau!" zulle. 'k Woonde alles tesamen al minstens 28 jaar met zicht op zee en dus op zeilboten, maar heb me nooit kunnen voorstellen wat het èchte zeilen ècht inhoudt. Dank zij jullie zit ik er nu ahw middenin en stijgt mijn ver- en bewondering met de dag. Hoe komt iemand erbij om dit graag te doen? denk ik soms, maar de andere kant van de medaille is natuurlijk fantastisch. Het kan bijna niet anders of je bent aan het eind van de 'rit' niet meer totaal dezelfde mens als aan het begin. Die natuurelementen moeten wel aan het sculpteren zijn aan ziel, geest en lichaam. Dat kan niet anders.
    Niet te geloven dat er al bijna 1 week voorbij is. Voorspoedige vaart verder! All the best van Hilde en Dries.
    PS: Proficiat Haike! Ik wist dat je je mannetje kon staan, maar over wat je hier presteerde was ik toch weer verbaasd.
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeg Anton, gij hebt wel veel tijd om te surfen blijkbaar. Zou e gij u vrouke nie gaan helpen en haar eens een paar minutjes laten rusten. Die nieuwe vader is helemaal het noorden kwijt blijkbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Ilse: nu ik geen oog meer dicht krijg 's nachts, heb ik tijd zat! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen