dinsdag 27 april 2010

Dagboek van de Grote Oversteek - Deel VI

Maandag 26 april 2010 - Dag 12

Bijzonder rottige nacht achter de rug. De wind was
allesbehalve constant en de golven hielden een wild feest.
Af en toe door een squall gegrepen met veel wind, en
daarna soms geen wind meer. Bijzonder vermoeiend. Tijdens
de dag is de wind iets rustiger geworden. We halen de
reven uit het grootzeil en gaan vlot vooruit.
Verder niets speciaals. Het leven van alledag. Je schrap
zetten als je neerzit, je schrap zetten als je rondloopt,
je schrap zetten als je eten maakt, je schrap zetten als
je de afwas doet, je schrap leggen als je wilt slapen en
je goed schrap zetten als je op de pot gaat. Plezant.
Omdat het niet alle dagen vis moet zijn, hebben we een
steak uit het diepvriesje gehaald. Boeuf Stroganoff met
gebakken patatjes. De champignons zijn door de boot
gevlogen, maar de rest hebben we schrap gezet en
opgegeten.
De wind blijft constant en wat matiger, dus we laten alle
zeilen op voor de nacht. Maar waar is dat knopje toch om
die golven uit te zetten?

Dinsdag 27 april - Dag 13

's Nachts, om 5u zijn we ons laatste 1000-mijl-punt
gepasseerd. Twee derden afgelegd. En wat later:
Wat een prachtige ochtend! Adembenemende zonsopgang,
helblauwe lucht, een matige bries en... De zee is kalm!
Ongelooflijk. Voor het eerst in 13 dagen moeten we ons
niet constant schrapzetten.
We doen alle zeilen naar beneden en hijsen onze knalrode
spi. Wat is het leven mooi onder een spi! Nu is het zeilen
weer echt genieten.
Toch merk ik dat wat andere zeilers meemaken, invloed
heeft op je eigen zeilgedrag en gemoedsrust. Simon, van de
Woolloomoolloo heeft zo nogal een angstaanjagend moment
meegemaakt tijdens zijn oversteek naar de Markiezen. Zijn
spi is bovenaan losgekomen (geknapte val) en is onder zijn
boot terecht gekomen, rond de kiel en in de schroef. Spi
in frieten vaneen. Maar het ergste was, ontdekte hij
later, dat hij daardoor aan het zinken ging! De spi had
zijn diepte- en snelheidsmetertje onder de boot losgerukt,
en zo is er een gat in zijn boot ontstaan en liep er water
binnen. "Ik kon in de bilge (=de 'kelder van de boot')
zwemmen als ik wou". Nachtmerrie van iedere skipper. Hij
kreeg het gat gelukkig gedicht. Wel, punt is, als je die
verhalen van directe vrienden rechtstreeks hoort (niet die
via-via-angst-legende-en-aangedikte-verhaaltjes), kijk je
toch anders naar boven, naar je knalrode spi.
Verder eens de inventaris opgemaakt van wat we tijdens
deze oversteek in zee verloren zijn: een grote tros
bananen, de hoefijzerboei, een onderdeel van een
tupperware doos, de soepele cake bakvorm, de kaft van een
geleend boek (sorry, Paul) en de naïeve gedachte dat
'pacific' 'vreedzaam' betekent.

7 opmerkingen:

  1. Ik ben blij dat het nu "vrediger" is daar op die rusueloze Pacific. Het moet uitputtend zijn om onafgebroken die concentratie te houden. Maar nu een oevermoze blauwe zacht deinende zee met een rode stip erop, het moet mooi zijn. Even slaat me de schrik weer om het hart, als ik het verhaal van de spie van de walhoellaa (of hoe heet die boot)lees. Ik hoop dat ik die spie in Portugal héél stevig hersteld heb.
    Mika staat hier naast mij te kwispelen als teken van groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een avontuur toch!!! Als het zwaar wordt, denk dan aan het idee dat dit waarschijnlijk het mooiste en grootste avontuur uit jullie leven wordt. Ik ben blij dat ik alles vanop een grote afstand toch van dichtbij mag meemaken!!!

    gegroet schippers!!!

    Mathias Coppens

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het einde is bijna in zicht ..... Ik duim voor meer mooi weer.... en een behouden aankomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tiens...is Haike gestopt met boeken lezen ?
    ...kan je je schrap zetten bij het lezen ?...

    Gegroet dierbare avonturiers ! Het ga jullie goed op deze enorme en nu hopelijk stille oceaan !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haike gestopt met boeken lezen?! En ik die dacht dat er nog zekerheden waren in het leven ..; Zeil maar een beetje trager: als jullie zo snel de wereld rondvaren zijn jullie terug voor we genoeg geld hebben om achter te komen! 'k weet wel niet of Bart meemag op een boot, opening vaarseizoen van de scouts heeft hem al een gebroken sleutelbeen opgeleverd (wel meer van de bar dan de boot ...). Groetjes ook van jolan en kleine haike

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ja willem, je moet wel gaan stemmen hé in juni. Ik denk niet dat een snoepreisje naar de pacific een geldige reden is!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jullie zijn al 9 maanden onderweg.
    proficiat!

    BeantwoordenVerwijderen