zaterdag 21 april 2012

Dagboek van de grote oversteek naar de Azoren. Rond, wahoo en KKK

Zaterdag 21 april 2012, dag 17

Gisterenavond zijn we dus onze track gekruist toen we naar de Carieb
voeren, de circumnavigatie is compleet! Ik heb eens goed rondgekeken op dat
kruispunt en ik moet zeggen: het zag er nog precies hetzelfde uit als drie
jaar geleden. Niet veel veranderd hier in die tijd...

Straks varen we over de Kreeftskeerkring en zijn we opnieuw uit de
tropische gordel. Anoniem zat dus het dichtst bij het juiste antwoord op
het quizje. Ik vrees dat er meer dan 1 anomieme de fles wijn zal komen
claimen op het aankomstfeestje...

Ah, en gisterennamiddag een hele namiddag in de weer geweest met de
gigantische wahoo die we gevangen hebben (anderhalve meter!!!). Het
beest naar de eeuwige jachtvelden krijgen was al een bijzondere uitdaging.
Wat een survivor. Uiteindelijk hebben we er een halve liter gin ingekapt.
Zo'n enorme vis fileren terwijl de boot heftig tekeer gaat op 45° is niet
evident. Gelukkig ligt nu meer dan 10 kilo wahoofilets in de koelkast en in
de vriesvakjes. De stress dat we niet genoeg eten zouden hebben is nu weg.
Héhé.

Maar ik heb weer iets anders gevonden om me zorgen over te maken. Het weer
als we dichter komen bij de Azoren... Volgens de Noorse weerman van Mads
zit er een koufront aan te komen vanaf woensdag en zal een stevige
noordenwind over ons heen jagen tot het volgende weekend... Oh boy! Hij
raadt aan om nu een koers aan te houden pal naar het noorden (geen veld
winnen naar het oosten), om als woensdag die noordenwind van 20-28 Kts (!!)
op onze neus begint te blazen, we dan overstag kunnen gaan en nog een hoek
hebben om Horta te kunnen bereiken... Ik hoop dat het nog veranderd, die
voorspelling. Anders zal het venijn van deze lange oversteek nog in de
staart zitten.

4/21/2012 12:00 utc
Pos: 022 52.664 N 033 15.418 W
COG: 1 Deg
SOG: 6.22 Kts
Wind: 15 Kts 80°
Waves: 1,5 m 60° 7s
Clouds: 100%
Rain: 0
Baro: 1018

PS: Gelukkige verjaardag, Ilse!

3 opmerkingen:

  1. Het blijft me verbazen maar één van de zaken die alle mensen gemeenschappelijk hebben is een eigen verjaardag. Ik ken je niet persoonlijk, maar proficiat Ilse.
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geniet van de goede visvangst en geloof in een gunstige wind!!!wij duimen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor verjaardagswensen Small nest en Hilde! Heb een super dagje gehad! veel liefs x

    BeantwoordenVerwijderen