vrijdag 6 april 2012

Dagboek van een grote oversteek: Ascension-Azoren II

Vrijdag 6 april 2012, dag 2

Er zijn van die dagen op een boot dat je na het ontbijt al het gevoel hebt dat er al een hele dag op zit. Tijdens de nacht kwam er veel meer wind opzetten dan de
voorspelde 9 knopen, en bleek de beslissing om de gennaker tijdens de nacht te laten staan niet de meest voorzichtige... Nog voor mijn wacht om 04u begon, werd ik
wakker van het wild vooruit stuiven van de boot. Haike zat lichtjes gestressed achter het roer te waken. Een gennaker is een gigantisch zeil en met veel wind en in
het donker kan zoiets spooky zijn. In een vlaag van twintig knopen hebben we die gennaker dan maar, stevig worstelend, naar beneden gehaald. Daarna eerst op enkel
genua doorgevaren, nadien ook het grootzeil omhoog. Bij het heisen van het grootzeil bleef iets haperen en kwam een aanhechting van een van de zeillatten aan de rail
van de mast los. Zeil snel terug naar beneden en gewapend met speciale schroevendraaier op een wiebelende boot het onding terug proberen vast te maken. Toen ik even
het evenwicht verloor aan de mast, liet ik dat speciale schroefje toch wel los zeker, en viel het op dek. Ik heb me op dat schroefje gestort als een Jean-Marie op een
penalty. Net voor het in het water zou botsen had ik het te pakken. Een half uur later was het euvel gefixt en stond het grootzeil omhoog en ik vol blauwe plekken.
Daarna de genua uitgeboomd langs de andere kant. Nog voor de koffie klaar was, kwam de sympathieke melding dat het toilet van de kinderen verstopt zat. Merde. Een
half uur later kon het loodgietersplunje weer uit, kreeg de drek weer vrije baan en kon de kokhalsreflex terug wat kalmeren vooraleer te ontbijten. Miserie komt
altijd in drie.
De rest van de dag was gelukkig genieten. Heerlijk windje, vlakke zee, lekker zonnetje en een prima sfeer aan boord. 's Middags hebben we tonijn gebarbecued (tonijn
uit het vriesvakje, van deze die we voor St Helena gevangen hadden). Het vissen wilt nog altijd niet lukken. Gisteren ontdekte ik dat er wel in het aasje gebeten was
omdat de helft van de tentakels van het plastieken inktvisje weggebeten waren, maar de haak had niet gepakt. Vandaag ook nog geen succes. Morgen eens van aasje
wisselen.
In de namiddag praten we met Go Beyond op de radio. De vader van Mads had Belgisch nieuws doorgemaild en zo weten wij nu ook dat er een groepje Belgische
bergbeklimmers in Schotland moesten gered worden. 't Is van de Noren dat je 't moet horen.

QUIZ QUIZ QUIZ QUIZ QUIZ ...

OK, een quizvraag voor de lezers van de blog: tijdens onze oversteek zullen we 6 belangrijke mijlpalen bereiken. In welke volgorde zullen die plaatsvinden (bv: A-E-
B-C-F-D)?
A. het volbrengen van de circumnavigatie door ons eerder pad te kruisen (de route van 2009 toen we de Atlantic overstaken naar de Caraiben)
B. 30.000 mijl gevaren hebben
C. de kreeftskeerkring oversteken
D. opnieuw de poolster kunnen zien (telt als we ze effectief voor het eerst terug gezien hebben)
E. de evenaar oversteken
F. 1000 dagen onderweg zijn
Schiftingsvraag: de datum en het uur wanneer we de evenaar zullen oversteken. 1 antwoord per persoon.
Antwoorden op de reacties van deze pagina, voor maandagmiddag 9 april 12u Belgische tijd.
De winnaar krijgt een fles unieke Zuidafrikaanse wijn (een Seidelberg Shiraz van 2007 die de evenaar overgezeild is) plechtig overhandigd op ons welkomstfeestje op 28
juli in Nieuwpoort. Succes!

Situatie op 06/04 om 18u utc:
pos: 4°34'S 17°55'W
SOG: 6,5
COG: 313°
Wind: 15 kn 150°
Full main, full jib, wing on wing
nog 400 mijl naar de evenaar...

5 opmerkingen:

  1. Allé dan krijg je hier wat nieuws van de Belgen:

    Geen goei maar bon...

    "De Russisch-Oekraïense bemanning van een zeilschip wordt vermist op Antarctica. Er is al sinds maandag geen contact meer met de acht bemanningsleden, die allerlei zeilrecords wilden breken.
    Het 29 meter lange zeilschip Scorpius, dat in 1991 in Nederland is gebouwd, voer maandag tussen Argentinië en de Zuidpool. Het was op weg naar een Russisch poolstation, maar had veel last van harde windstoten. "Het is erg gevaarlijk om met deze harde winden de baai binnen te komen, vol met rotsen onder water en zandbanken", was de laatste bijdrage van de bemanning op hun blog. De kapitein maakte normaal elke dag contact. "Het zou te zacht uitgedrukt zijn om te zeggen dat we heel erg bezorgd zijn", zegt een woordvoerster van de expeditie.

    130.000 kilometer
    Het schip was in september uit de Zwarte Zee vertrokken voor een reis van 130.000 kilometer. Via de Canarische eilanden bereikte het het zuiden van Argentinië. De Scorpius-missie wilde de eerste zijn die zowel rond de Noordpool als om de Zuidpool voer in hetzelfde jaar. De vier Russen en vier Oekraïners wilden 20 maanden op rij op zee blijven, eveneens een record."

    Groetjes,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Antwoord: EDBCAF
    Schiftingsvraag: 14 april 6u 's morgens
    Zet de wijn maar koel, ik zorg voor de glazen.

    Tom Decraecke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Na heel veel denken en berekenen kom ik tot het besluit dat mijn antwoord op de vragen is:
    E, D, A,C, F, B
    Schiftingsantwoord: 9/04/12 om 6u30 s morgens

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoe kunnen wij dat echt weten?DUS EEN GOKJE WAGEN!! mijn antwoord is E,D,C,A,B,F,


    schiftingsantwoord:9/04/12 om 11.3!!!

    en duimen !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. euh, EDBACF en jullie komen toe rond lunchtijd zodat er een aperitiefje zal ingaan; 12h smiddags dus. En aub, ik wil eigenlijk niet winnen, nog zo'n fles Shiraz, tis hier bijna elke dag vandadde...maar ik wil wel winnen als je de fles persoonlijk komt afleveren!

    BeantwoordenVerwijderen